View Single Post
HPPD står, som du vet, for Hallucinogen Persisting Perception Disorder, og sier altså ingenting annet enn at det er snakk om vedvarende endringer i persepsjonen etter inntak av psykedelika. Det er ingen analyse.

Jeg utviklet "hppd" etter rundt et titalls mindre soppturer over et halvt års periode. Jeg har lest mye om fenomenet, både den smulen neurologisk forskning og spekulasjon som er gjort, og om andres opplevelser. Jeg har heldigvis unngått en del av de kjipe, støyende virkningene (som visual snow), men for å si det kort: Jeg opplever akkurat det samme som deg. Bare at det nå har vart i åtte og et halvt år.

Verden ser virkelig pussig ut, "falsk" er en nærliggende beskrivelse, men på hvilken måte? Selv er jeg av den formening at det primært har noe med rommet å gjøre. Jeg føler ofte at jeg i løpet av all denne tiden ikke har kommet et ord nærmere, men jeg kan forsøke. Det er vanskelig, så det blir en smule kryptisk. Min tidligere nesten kubiske rompersepsjon (tenk tredimensjonalt rutenett), som jeg vil kalle "vanlig", og som så å si "fordeler" elementene i synsfeltet i en "korrekt" innbyrdes relasjon, har brutt sammen. I stedet trer fenomener (all slags, et tre, en gruppe mennesker, en ansamling søppelbøtter, en gate, en hendelse) frem på en slags "rom-selvskapende" måte, som en slags arenaer eller sfærer - arena synes jeg er mest presist, av følgende grunner. Dette kan føre til en nesten filmisk effekt, det er noe nesten autonomt ved gjenstandene i synsfeltet, som om alt spiller ut sin helt egen rolle i det rommet som er skapt for anledningen. Kulisser. Et romlig lappeteppe. Ting kan derfor se både mer todimensjonalt og mer tredimensjonalt ut, men det er jo ikke videre beskrivende (du kan prøve å tenke på, eventuelt søke opp slike pop-up-bøker og se om det vekker noen assosiasjoner).

I tillegg har synet mitt når det gjelder de små tingene, på detaljnivå (f.eks. gress, bark, busk), blitt "destabilisert". Det er snakk om et slags flimmer, og jeg skjønner at du faller på ordene "filter" og "redigert". Spesielt dette blir verre av rusbruk, som av cannabis og alkohol.

Det er også en del andre småting, men det er spesielt disse to tingene som skaper dette "falske" inntrykket. De sterke fargene skal du nok klare å nyte.

Det er ikke noen spesiell grunn til at jeg skriver dette, men jeg kan si så mye som at det sannsynligvis blir verre av rusmiddelbruk. Men ikke betydelig, ihvertfall ikke for meg, og det pleier alltid, når det gjelder disse to rusmidlene, å gå over av seg selv etterhvert og vende tilbake til (den nye) normaltilstanden. Men jeg kan si for sikkert at det vil bli langt, langt verre hvis du forsøker å ta psykedelika igjen. Men viktigst er det å legge angsten fra seg, du er ikke gal, alt i alt er dette et temmelig overfladisk, om enn tidvis påtrengende, fenomen. Avhengig av ditt temperament kan du jo forsøke å studere det. En venteterminal vil ikke være kjedelig igjen.

Ettersom det ser ut til at denne "hppd"-en din er i en slags innledende, nesten "prøvende" fase, kan det sikkert være lurt å unngå å provosere den frem i tiden fremover. Men du bør ikke kategorisk legge ditt liv og dine gleder på hyllen (som for eksempel en fest) for all fremtid og la dette ta over din oppmerksomhet (hverken i positiv eller negativ retning). Den bør du bruke på andre, mer konstruktive ting. Du venner deg til det, og i de aller, aller fleste tilfeller går det over etter maksimalt noen måneder.

Jeg kan legge til at det også i mitt tilfelle førte til en del mindre kognitive vanskeligheter. Hukommelsen min er ikke som den en gang var.
Sist endret av exocytose; 15. november 2018 kl. 19:44.