View Single Post
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Svarer like så greit på den her:

Som jeg har nevnt tidligere i tråden er det helt uaktuelt med kjøp/salg.
Så mitt tips til deg er og lage din egen sprit. Sjekk ut spiralbrenneren. Enkel og billig å bygge.

Ellers er det moro og se at andre drive med dette. Pøs på med bilder

Kan og nevne at det er måneder siden jeg har fyrt, så det er vel på tide å fyre opp berederen igjen. Har noen ideer jeg skal prøve ut. Blir og oppdatere tråden når jeg kommer i gang.



Hva mener du?

Har du forresten noen klare bilder av apparatet ditt? Hadde vært moro og kunne studert det litt nærmere.
Vis hele sitatet...
Enig med deg at Spiral brenneren er et naturlig sted å begynne. Enkel å bygge. Du trenger ikke å sveise eller lodde.
alt du trenger får du kjøpt på Europris og biltema for å bygge. Spiral brenneren er genial og simpel. Du får fort lyst til å bygge bedre apparat etterhvert, Men ting er sikkert. Spiral brenneren gir bedre sprit enn den som er nevnt i først post i denne tråden. jeg vet fordi at fattern har en og jeg har ikke hjerte til å si at den er utdatert...

Sitat av ompapa Vis innlegg
Du må ALLTID blande ned spriten før du kjører gjennom kullfilter. Dersom du kjører 96% gjennom kull så renser du kullet og ikke spriten faktisk. Du må nok bare venne deg til å vanne ut spriten til > 50% for å kunne kjøre den gjennom kullfilteret. Skjønner ikke skepsisen din, vi drikker jo aldri ren 96% prosent likevel. Altså blir spriten tynnet ut før den skal i tarmen. Er glad i karsk selv men hater karsk med duft å dårlig sprit eller hjemmebrent lukt.

Drikker alltid karsk med GOD hjemmebrent sprit og da smaker det fortreffelig selv om jeg ikke bruker sukker.

Kokoskull kan ta sterksprit men det gir uansett ikke samme kvalitet på sluttproduktet.
Så ja bland ut og filtrer.

Om du virkelig har hengt deg opp i det å aldri blande ned sprit så foreslår jeg at du gjør det til en vane å dobbel/trippel destillere. Du kan jo gjerne strippe satsen først.....om du virkelig gidder.

Etter første brenning så vanner du ned spriten til ca45%. Kjører gjennom kullfilter og halverer ennå en gang slik at du er nede på ca 20%. Så brenner du på nytt og sluttproduktet er da filtrert sprit som er dobbel/trippel destillert men også filtrert. Da har du i prinsippet norges beste og sterkeste hjemmebrent, for en slik prosess er det nok få som gjør etter deg mtp på hvor stor innsats som kreves for å nå målet.

Skål.

For å virkelig skjønne hvor viktig det er å kjøre sprit gjennom kullfilter anbefaler jeg at du denne gangen brenner slik du hadde tenkt deg. Men halvparten av spriten blander du ned og kjører gjennom kull. Merk begge dunkene godt slik at du vet hvem som er hva og la spriten stå i inne temp et par uker. Forsøk så å lukte og smake forskjellen på filtrert og ufiltrert hjemmebrent.

Selv hadde jeg aldri orket trippel destillasjon, ærlig talt ikke stripping heller.
Vi har erfart at omsorg for satsen og nok tid og rett temperatur samt filtrering av spriten gir et optimalt produkt når det kommer til skjæringspunktet for innsats/kvalitet. Vi får aldri klager på spriten vår og selv mange som "ikke liker HB" tar seg gjerne noen glass når vi har fester og sier kvaliteten er prima.
Vis hele sitatet...
Jeg har bra suksess med å Strippe satsen der du kjører på full fart 1800 W for å ta ut all alkohol fra satsen med oppvarming osv skulle vel det ta 4-5 timer til sammen. Etter at alkoholen er tatt ut så lagrer jeg den på et gjæringskar
og tilsetter det natron(kjøpes på Rema/Kiwi for 10 kroner). dette gjør at spriten blir basisk og man reduserer mengden heads og gjør det lettere å få god sprit når man kjører selve hoved destillasjonen.

Har også SPP som kolonnefyll som er vesentlig bedre en gryteskrubber som jeg brukte før.

Jeg synes det ikke er behov for kålrengjøring dersom man tar ut heads sakte og klarer å skille ut body på et fornuftig måte.
Sist endret av Alfon; 17. juni 2014 kl. 04:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.