View Single Post
Sitat av SlimSanta Vis innlegg
generelt er det en økonomikrise hvert ~7de år, så om man er tålmodig kan man doble summen hvert 7de år (eller 2-3 år om man investerer en gang, I en krise). Olje er jo en ting, handler man derimot i edle metaller er svingningene litt raskere og mindre forutsigbare. Gull går vel bare opp i verdi for hvert år som går, men fortjenesten er vel heller minimal I forhold til mye annet. Kobber kan halvere og doble i pris på kort tid, hørte om ett verksted med 13-14 ansatte som gikk konkurs fordi kobberprisen stupte etter de hadde kjøpt inn til en stund fremover. Ellers er det jo onlinespill, investere når det først blir vist frem og selge et par uker før det lanseres (hype øker verdien, frafall etter lansering senker verdien).

Du kan også investere i... husker ikke helt hva det heter, men det går ut på at du kjøper en salgsrett til å selge for den nåværende verdien. Det blir på en måte det motsatte av aksjer, hvor man håper verdien skal øke. Salgsverdi strategien er vel begrenset med noen prosenter av noe slag, koster kobber 50 kroner den ene dagen og stuper til 20 kroner den andre dagen mener jeg du får solgt for ~40-45 kroner? Og (hvis jeg husker riktig) selger du *salgsretten* du har kjøpt til noen som har investert i aksjene.

Det er mye å sette seg inn i, og jeg vil anbefale deg å se hvordan markedet har svingt kanskje de siste 50 årene (olje som referanse?). For all del, invester det i olje nå om du vil, men lær deg også historikken på typen aksjer du investerer i. Ser du på pengene som tapt ifra nå av, investerer i olje i 2 år for å potensielt doble de, og lærer deg opp på aksjer i mellomtiden, stiller du sterkere med 10'000 når den tid eventuelt kommer.
Vis hele sitatet...
Mistet all kredibilitet der du sa at gull går opp. Hva med å sjekke...