View Single Post
Sitat av Nayroun Vis innlegg
Gikk til samme ute-stedet i natt og ble nektet inngang fordi de sa at de stenge kl halv 2, og at jeg måtte ha "garderobe-lapp" for å komme inn. Men etter det igjen så sto jo jeg å snakket med vaktene fordi dagen før så "stengte" de kl halv 3.. som om de stenger forskjellig fra natt til natt.. og andre folk fikk gå inn uten at vaktene sa noe som helst. Dette var da folk uten stempel eller noe. Det var da jeg begynte å reagere..
Vis hele sitatet...
De har all rett til å sile, for min egen del synes jeg det er en dårlig policy som fører til mye bråk og annet tøys. Dessuten liker jeg det ikke. Men det er helt lovlig.

Sitat av Nayroun Vis innlegg
Begynte å diskutere og spurte hvorfor de slapp inn dem men ikke meg og dama jeg var med... det eneste de sa var at jeg måtte ha meg bort herifra nå hvis ikke kommer de til å ringe politiet. Jeg lurte på hvilken regel jeg har brutt og hvilken rettslig grunn de har til å føre meg bort fra offentlig område i og med at jeg stod kanskje 2 meter utenfor inngjerdinga dems. (Vet at det er jævlig irriterende med folk som begynner å snakke juss men uansett...)
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at du har litt sukker på beskrivelsen av egen adferd, og at du sannsynligvis var litt utagerende. Da forstyrrer du den offentlige ro og orden, og politiet kan bortvise deg fra stedet med hjemmel i politiloven §7, straffebud finner du i politiloven §30 og straffeloven §350. Skal normalt litt til for å bli anmeldt for 350, men i det øyeblikket du ikke følger et påbud gitt med hjemmel i §7 kan du anmeldes. Pleier å ende med bøtestraff.

En ordensvakt kan ikke bortvise deg fra et offentlig område, med mindre området du står på er offentlig tilgjengelig privat område. I så fall kan man i lovlig selvtekt fjerne deg fysisk fra stedet dersom det er urimelig å måtte vente. Dersom du er utagerende på noen som helst måte vil maktbruken kunne være lovlig som nødverge (med forbehold om forholdsmessighet).

Det ordensvakter, inkludert meg selv, ofte gjør er å gi folk muligheten til å stikke av uten å blande inn politiet. Blandes politiet inn er resultatet det samme, bare at en patrulje blir opptatt i et kvarter til en halvtime med et idiotoppdrag. Dessuten blir resultatet en bortvisning jmf. §7, politiet hører nesten alltid på en edru ordensvakt. Realiteten er at du kan velge å vandre videre frivillig, eller du kan bli bortvist fra stedet av politiet, i verste fall begynner du å diskutere med politiet også, og da blir du kanskje bortvist fra hele sentrum, og må gå rett hjem.

Om du ikke kommer inn på et utested er det egentlig lite poeng i å oppholde seg utenfor, både ordensvaktene og politiet vil (selv om politiet gjerne ikke innrømmer det) oppfatte deg som et uromoment.

Sitat av Nayroun Vis innlegg
Ene vakta gikk klin-kokos og begynte å gå rundt.
Vis hele sitatet...
Ordensvakter skal ikke gå klin-kokos. En ordensvakts fremtoning er fortrinnsvis myndig og bestemt, men vennlig.

Sitat av Nayroun Vis innlegg
Jeg tok hendene bak hodet og gikk ned på knær (som du ser på film) for å vise at man ikke har tenkt å gjøre noe. Etter han kom rundt så begynte han å dytte meg 20 meter unna, uten at jeg rørte han. Jeg lurte på hva jeg hadde gjort, så sa han at jeg forstyrret en "offentlig-mann i arbeid?"?????????????. Jeg har virkelig lyst til å vite om han hadde rett til å gjøre dette? Jeg gikk ned på knær og viste null motstand i det hele tatt. Etter han dyttet meg diskuterte jeg borti-mot 15 min angående hva jeg hadde gjort for å fortjene dette? Var jo ikke jeg som var korrupt, eller?
Vis hele sitatet...
Korrupt? Hva har korrupsjon med saken å gjøre?

Jeg tar dette stegvis, og begynner med dyttingen:

1. Maktbruken du beskriver er utenfor det som er akseptabelt innenfor lovlig nødverge (gitt at du faktisk satt på kne)
2. Den dekkes åpenbart ikke av bestemmelsene vedrørende lovlig pågripelse
3. Den kan dekkes av lovlig selvtekt, men da skal maktbruken i tilfellet du beskriver være svært minimal.

Å dytte fremstår som en urettmessig maktbruk i sammenhengen, tett opp eller godt innenfor det som rammes av straffelovens §228, altså legemsfornærmelse.

"Offentlig mann i arbeid" tolker jeg som "offentlig tjenestemann. Dette også stegvis.

1. Å forstyrre offentlig tjenestemann er absolutt ulovlig, straffebudet finner du i straffelovens §326.
2. Offentlige tjenestemenn inkluderer politifolk, tollere, fengselsbetjenter, NAV-ansatte, konduktører hos NSB, vektere som gjennomfører billettkontroll for kommunal myndighet m.m.
3. En ordensvakt eller vekter faller normalt ikke innenfor rammene som offentlig tjenestemann.

Du har altså ikke forstyrret offentlig tjenestemann. Derimot kan du som tidligere nevnt ha gjort deg skyldig i en ordensforstyrrelse, ved å forstyrre ro og orden. Politiet pleier dog å legge terskelen ganske høyt for å anmelde folk for ordensforstyrrelse.

Sitat av Nayroun Vis innlegg
Skjønner at jeg kan virke plagsom, men var jo ikke jeg som forskjellsbehandla folk eller var korrupt? Og dessuten har vakter lov til å gå fysisk til verks for å fjerne personer fra en nattklubbs område (eller offentlig område) når en person legger seg langflat på bakken?
Vis hele sitatet...
Dropp dette forbaskede pratet om korrupsjon. Om noen kaller meg korrupt i døra tror jeg faktisk at det gjør meg litt mer sinna enn om noen kaller meg rasist. Og jeg har kjeftet huden full på folk for sistnevnte.

Spørsmålet ditt: Ja og nei. Se over, særlig lovlig selvtekt.

Sitat av Nayroun Vis innlegg
Edit: Skal begynne å gå med skult kamera og mikrofon, noen som kan anbefale noen nettsier jeg kan kjøpe dette fra? Er lei av at folk tar meg useriøst og har lyst til å vise verden hvordan noen av de "vaktene" oppfører seg. Jeg føler at noen vakter er makt-kåte folk som ikke bestod politiskolen og har bare én eneste vei igjen til makt... Å bli vakt på nattklubb.. "Feel the power........."
Vis hele sitatet...
La meg snu litt på den: "Fulle folk er kronisk depresive folk som må drikke for å ha det gøy, og de kommer bare hit fordi de ikke slipper inn andre steder".

Vettu hva? Jeg ville ikke jobbet med noen som mente det. Jeg håper virkelig at gjestene sparer meg for de generaliseringene du kaster ut her.

Sitat av Nayroun Vis innlegg
Hahah er jo den klassiske maktgale vakta som skal ha rett uansett hva. Problemet mitt er jo at jeg diskuterer uansett hvis jeg bare føler meg litt urettferdig behandlet.. :/
Vis hele sitatet...
Den klassiske myndighetsallergiske fulle gjesten, for å generalisere litt. :P

Sitat av Nayroun Vis innlegg
Eller nvm, er for beruset til å stå for noe som helst av det jeg skriver for tiden. Admin slett tråd om mulig.

PS: Mener fortsatt at det er en god del vakter som ikke burde ha muligheten til å ha makt i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Der, ja.