View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Takk for utfyllende svar vidarlo!
Det er Cerber Ransomware, og etter å ha klikt linker osv (https://blog.malwarebytes.com/threat...ew-but-mature/), ser det ut til at den eneste måten å fjerne dette viruset på, er å reformatere?
Vis hele sitatet...
Eg hadde iallefall ikkje tatt sjansen på å ikkje installere OSet på nytt.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Så, det er altså mulig å fjerne det selv, uten å reformatere osv?
Spørsmålet er da hvordan jeg vet at alt er fjernet, og hva jeg skal fjerne, hva skal jeg se etter?
Vis hele sitatet...
Det er kanskje mulig, men du har risikoen for at det er ting du ikkje finn, som kan introdusere malware på eit seinare tidspunkt. Eg hadde aldri gidda å bruke tid på det.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Det er jo en jobb-pc, og pappa har ikke backup av alt, så det er selvsagt masse der han vil beholde.
Vis hele sitatet...
Då er det berre å grave opp darknet-skillsa, og handle bitcoins.

Og hugse ordtaket 'Real men don't do backups, but they do cry a lot.'
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Dersom jeg tar de filene/mappene jeg vil ha på en ekstern harddisk vil de fortsatt være encrypted right?
Hvordan kan han beholde all data, uten å få viruset med på kjøpet?
Vis hele sitatet...
Ja, det vil fortsatt vere kryptert. Og du kan kopiere ukrypterte filer, og åpne dei på ei vettug plattform som OSX eller Linux, utan stor risiko for å få malware. På den måten kan du potensielt redde det som ikkje er kryptert.

Om du vil ha tak i ting som er kryptert, og ikkje har backup, så kan du vente og sjå om den vert knekt med tid og stunder, eller du kan betale. Du kan og prøve denne.
Sist endret av vidarlo; 20. desember 2016 kl. 11:57.