View Single Post
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Trådstarter
97
Sitat av vidarlo Vis innlegg
OpenVPN som klient er ikkje veldig vanskeleg. Antakeleg har du fått ei configfil fra levrandøren din? openvpn --config filnavn er alt du treng då. Eller du kan lese configfila, og slenge på -- foran kvart argument, og køyre openvpn med det som parametre. Det er ingenting ikkje ein time med lesing og google ikkje kan svare på.

Nei, men VPN kan åpenbart ikkje hjelpe deg med sikkerheta på aksessnettet du bruker for å nå internett. Og det er sentralt i poenget med kunnskap. At du antar at VPN vil fungere som beskyttelse når du skal cracke wlan er så hinsides ein kvar forståelse av korleis nettverk faktisk funker, at du har ikkje forutsetninger for å forstå kva som er risiko og ikkje.

For å ta ein metafor:


Joda. Låsen er sikkert solid den. Men det vil ikkje hindre nokon i å ta med seg sykkelen. VPN-bruk når du har så liten konseptuell forståelse havner litt i samme kategorien. Du har kanskje lås, men du har ein svart boks som skjuler det du låser sykkelen i, så du veit ikkje om du er trygg eller ikkje.
Vis hele sitatet...
Nei, når jeg tenker logisk på, så skjønner jeg jo at når jeg ikke bruker nettverket så har ikke ipen noe med cracking av wifi å gjøre. Har akkurat begynt å surre med linux, så er helt blank at jeg prøver det jeg kan, men kunnskapen rundt det her her liten. Vil så gjerne, men får ikke til. Hehe.

Takk for svar.

Sitat av Miss D. Meanour Vis innlegg

Kode

sudo openvpn --config <fajlnæjm.ovpn>
Det er ze basics, det er mer rundt DNS og leak-block og annet knask, men greit å komme seg opp og kjøre.

Kan ta en kjapp test med å laste ned cryptostorm sin gratis-versjon (treig som sirup) fra github.
Vis hele sitatet...
Da skjønte jeg faktisk litt mer. Takk for hjelpen så langt
Sist endret av SDRLx3; 19. november 2016 kl. 22:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.