View Single Post
Sitat av Socooltho Vis innlegg
Syra de bruker i breaking bad går igjennom basseng og gulvet under?
Vis hele sitatet...
Flussyre, kjemisk formel HF. Nærmeste slektning til saltsyre blandt mineralsyrene, HCl. Og HF vil løse opp både treverk og badekar. Men det er, som det hevdes over, litt kunstnerisk frihet i serien:
1) Det ville gått fryktelig sakte og antakelig tatt mange timer, kanskje noen dager i virkeligheten.
2) Flussyre er en farlig kontaktgift. Få det på huden og i store mengder og du dør. I tillegg vil det dannes masse spennende gasser når det løser opp saker. Du vil for eksempel nesten garantert få anseelige mengder COF2, noe som i internasjonal rett betraktes som kjemiske stridsmidler. Ingen som befant seg inne i det huset ville ha overlevd.

... Skulle du på ett eller annet tidspunkt i livet være så uheldig å komme borti søl av HF, så tilfør kalsiumioner. Da felles CaF2 ut og det er for alle praktiske formål uløselig i alt. Kalkvann vil antakelig være det beste og enklest tilgjengelige og kan også brukes på kroppen. Det hjelper nemlig ikke å vaske vekk det kontaminerte området med vann; noen dager senere må du hasteopereres og trolig amputere ettersom fluoridionene denaturerer proteiner katalytisk. Selv veldig små mengder vil grave seg gjennom kjøttet helt til ned til beinet. Vasker du deg i kalkvann er problemet imidlertid løst. Eller, ikke løst opp i alle fall.

Sitat av GalFisk Vis innlegg
Busta av mythbusters. De greide å løse opp en kropp med en annen blandning de ikke ville avsløre, men som hørtes ut å være svovelsyre+hydrogenperoksyd.
Vis hele sitatet...
Det løser opp alt som er av organisk materiale og ville fjerna et lik på kort tid. Kromsyre, som nevnt over ville gjort samme nytten, men du hadde da fått flere uløselige kromsalter etterpå som kanskje ville kunne brukes til identifisering. Men ingen av disse løser silikater, så badekaret hadde overlevd. Proppen og rørverket i huset hadde imidlertid gått føyken ganske heftig så det hadde blitt avslørende søl likevel. Skal man først kvitte seg med lik bør man nok planlegge det litt bedre. Litt avsporing, men jeg kan vel legge til at det var cirka rundt den episoden der jeg ga opp hele serien. Men det var den akutte cringinessen i alt det sosiale som gjorde den useelig for mitt vedkommende, ikke kjemifjaset (noe av det var jo faktisk ganske bra). Selv om slikt tull som at de hadde liter på liter med konsentrert flussyre fritt tilgjengelig på skolelaben hjalp definitivt ikke på min 'suspension of disbelief'.
Sist endret av Myoxocephalus; 16. juni 2020 kl. 10:10.