View Single Post
(NB. Bør ikke forveksles med research chemicals)


Hva legal highs er virker temmelig åpenlyst, men det er allikevel forskjellige måter å definere det på. Oversatt til godt norsk betyr det jo rett og slett lovlige rusmidler, noe som ville innebært både alkohol, nikotin, diverse inhalanter osv osv. Dette er den definisjonen man finner om man slår opp på den engelskspråklige wikipedia-artikkelen, men det er ikke den vi skal fokusere på her.

Legal highs har blitt et populærbegrep som innbefatter en rekke rusmidler, stort sett tilgjengelig gjennom diverse internettbutikker. Forhandlerne annonserer ofte med at produktene er helt lovlige, og gjerne at de fungerer som erstatning for et eller annet kjent rusmiddel, som for eksempel cannabis eller ecstasy; dog de svært sjelden klarer å nærme seg effektene av "ordentlige" rusmidler rent kvalitetsmessig.

NB! De fleste legal high-produkter du får kjøpt på internett er enten ulovlige eller reseptpliktige i Norge! Selv produkter som er 100% lovlige kan ende med å bli stoppet i tollen, siden det ikke alltid er lett å identifisere innholdet.

Produktene er ofte en blanding av ymse urter eller kjemikalier som angivelig ikke skal gå under dagen lovverk, men narkotikalovgivningen er selvsagt forskjellig fra land til land, så det som er 100% lov i et land er ikke nødvendigvis like uproblematisk å innføre eller være i besittelse av i et annet. I tillegg oppgir produsentene ofte ikke innholdet av produktene, noe som gjør det enda vanskeligere å vite om de er underlagt forbud gjennom norske lover eller ikke.


Men dette er vel egentlig den minste bekymringen i forhold til slike produkter. Det som er viktigst å være oppmerksom på ang legal highs er hva de faktisk gjør med kroppen og sinnet ditt. Som med alle andre rusmidler bør man være klar over hva man putter i seg, men når leverandøren ikke vil oppgi dette, eller bare ramser opp en haug med ukjente urter/kjemikalier som man aldri har hørt om så blir dette vanskelig. Husk, grunnen til at enkelte legal highs fortsatt er lovlige er ikke fordi de er så utrolig helsevennlige, det finnes bare ingen lover mot dem fordi de eneste som har forsket en smule på dem er produsentene selv. Myndighetene har stort sett ikke peiling på hva de inneholder i det hele tatt, og har derfor ikke hatt noe påskudd til å nedsette forbud eller restriksjoner.

Bruk av stoffer som cannabis og MDMA er utvilsomt ikke uten risikofylte faktorer, men dette vet vi ihvertfal mye om, og det finnes nok informasjon der ute om det til at man kan gjøre seg bevisst på de aktuelle farene. Dette kan man derimot ikke med mange av disse nye, ukjente blandingene.

Nå sier jeg ikke at alle legal highs er farlige, mange av dem er sikkert relativt harmløse, poenget er at vi ikke vet, og derfor bør man være ekstra forsiktig, spesielt med å bruke dem gjentatte ganger.


Andre legal highs er igjen mer kjente, og da tenker jeg hovedsakelig på rene planterester fra psykoaktive vekster som ikke har blitt blandet ut med all verdens merkelige urter og kjemikalier. Morning Glory-frø som inneholder LSA er for eksempel i visse land ansett som lovlig, og det samme er DMT-innholdig bark fra Mimosa Hostilis, Yopo-frø og andre lignende vekster. Ekstrakt fra planten Salvia Divinorum er også et legal high mange steder i verden, og dette jeg nevner nå er eksempler på rusmidler vi vet litt mer om.

Eksempler på mer ukjente og merkelige mikser er produkter som Spice Gold og London Underground Pills. Ikke bare vet man ikke hva de inneholder, men uten å vite det kan man allikevel med ganske stor sikkerhet fastslå at de er en usunn belastning for hjernen vår.

For, når du inntar biter av én enkelt plante, så inneholder jo denne planten stoffer som slekter på hverandre på et eller annet vis. De produserer lignende signaler i kroppen, og skaper en slags helhetlig rusopplevelse. Et godt eksempel på dette er cannabis, som inneholder en rekke forskjellige cannabinoider som fungerer stort sett ganske likt. Det samme gjelder også når man får i seg ett enkelt stoff. Signalene hjernen får går da stort sett i samme retning, og er ikke motstridende.

Når man derimot inntar en helt tilfeldig blanding av masse rare urter eller kjemikalier som ikke har noe med hverandre gjøre så fylles kroppen og hjernen med masse forskjellige psykoaktiver, og mottar også derfor veldig mange forskjellige, og ofte motstridende signaler. Dette er ikke noe godt grunnlag for et rusmiddel, og strengt tatt er det vel egentlig en form for blandingsmisbruk.


Jeg mener absolutt ikke å si at man skal holde seg unna denne typen rusmidler for enhver pris, men det er ihvertfal greit å vite om disse tingene hvis man skal eksperimentere med dem. Jeg vet det er mange unge mennesker som tiltrekkes av legal highs, både fordi de er "lovlige" og lett tilgjengelige, og på mange måter er de sikker bedre alternativer enn mye annet rart. Men jeg vil allikevel påpeke at det finnes mange illegale stoffer der ute som det nok er langt færre farer forbundet med enn mange såkalte legal highs, og lovverket er på ingen måte en retningslinje for hva som er sunt eller ikke.


Sånn, det var det jeg hadde å si for nå, kom gjerne med innspill om noen skulle ha noe på hjertet. Denne tråden er for øvrig ment som en samletråd, og skal fra nå av fungere som det for alle spørsmål som forumets brukere måtte ha om legal highs. Da mener jeg hovedsakelig disse merkelige, ukjente urte og kjemikalieblandingene som jeg uttrykte en viss skepsis til, som for eksempel Spice, London Underground Pills, "Skunk" osv. Spørsmål om mer kjente vekster og stoffer som Salvia og LSA behøver ikke å postes her.


[COLOR=RED]PS:[/COLOR] Spørsmål om hvordan spesifikke forhandlere sender varer, hvor lang tid de bruker osv vil bli slettet. Denne tråden er ingen erstatning for å gjøre egen research, som for eksempel å sende en mail og spørre selv. Sider som EDIT har også sitt eget brukerforum, så det er ingen grunn til å bruke nFF som søplefylling.
Sist endret av mentalmelt; 17. januar 2009 kl. 03:40.