View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
relativt enig, men det er jo ulovlig... skulle ønske det var lovlig hva du velger å putte i kroppen...
Vis hele sitatet...
Blant de som trener, konkurrerer og ønsker å løfte tungt og bli svær var det tidligere lovlig å bruke anabole steroider. Det ble jo skader, noen døde relativt unge etter et par tiår på tunge vekstfremmende medisiner. Kvalitetsvarer fra legale produsenter var enkelt å skaffe og prisen var ikke uoverkommelig. Alt på den tiden bruke av anaboler var lovlig var det mulig å kjøpe bol fra undergrunns-laboratorium. De fleste så på dette som "fake". Og styrte unna. Det var tross alt tilgang på kvalitets preparater som var lovlig fremstilt i farmasøytiske fabrikker.

Selv om mange bolere brukte kvalitetsbol så gjorde jo mange kroppen sin til en forsøkslab. De tok litt større doser en kompisen. Kurene varte litt lengre. Og etter en stund så var det ikke snakk om kur, det var å være på. Trass i rene produkter så ble det skader, og dødsfall.

Så kom forbudet. Vet ikke om det har hjulpet i forhold til tilgjengeligheten. For det er jo over alt fremdeles. I alle årsklasser. Blant eliteutøvere, morsjonister, byggere og fitness gjengen. Men etter at mange land innførte forbud mot bol, strengere tilsyn med apoteker og varelagre så det idag lite legale kvalitetsvarer å oppdrive. Det er varer trykt sammen og blandet sammen i skitne omgivelser. Null kontroll på renhet. Og null kontroll på om det som selges er det som står på esken.

Kanskje kom ikke forbudet mot bol helt i mål mtp hva de ønsket å oppnå? Er det færre bolere nå enn før? Jeg tror ikke det uten at jeg har undersøkt. Men jeg tror at idag er det ennå farligere å innta bol enn det var på 80 tallet eller 90 tallet dengang det stort sett var apotekvarer som ble omsatt. For nå vet ingen hva som faktisk er i ampullen.

Virker forbudet mot cannabis? Tror ikke det. Hasj har riktignok ikke en bred sosial aksept i alle samfunnslag. Men det selges og brukes hasj som aldri før.

Nei det er ikke enkelt å finne balansen eller se en fullgod løsning. Men forbud er kanskje ikke den beste løsningen.