View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Feks at man da har skutt ned to fireåringer på åpen gate, dette kan regnes som en sikkerhet ettersom det da kan bevises. Eller da at hendelsen har blitt fanget på film, og at filmen da igjen undersøkes av eksperter ang filmens opphav og at den faktisk ikke er klippet. Det blir ut av dette meget få tilfeller hvor man kan dømme noen så hardt ettersom det meste ikke kan bevises med 100% sikkerhet. Det må kunne ligge fremme 100% faste bevis.
Vis hele sitatet...
Det er eit alminneleg krav i all vestlig rettstradisjon at all tvil skal komme tiltalte til gode. Like fullt skjer justismord. Kor vil du legge lista for 100% sikre bevis, til forskjell fra den lista som ligg der i dag, som seier 'all rimelig tvil'?

Så det blir litt stråmannstaktikk: konstruer en bestemt situasjon og argumenter ut fra den. Rimelig uinteressant.
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Jeg mener at i enkelte tilfeller så er det Norske rettsystemet for svakt. Voldta et par unger, slakt dem og spis dem opp etterpå og du sitter inne i 16-18 år.
Vis hele sitatet...
I et slikt tilfelle vil det bli gitt en forvaringsdom, som vil sei at vedkommande vil bli vurdert på nytt av en domstol før han slepp ut. Så igjen; du konstruerer en stråmann og argumenterer mot stråmannen.
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Men uansett, vi kunne jo starte med å sette opp fengselstraffen litt
Vis hele sitatet...
Kvifor? Eg er einig i at innbyrdes straffelengde er urimeleg i Noreg, men samla sett synst eg straffenivået er meget fornuftig, med mulighet for å vende tilbake til et normalt liv, kombinert med såpass høgt nivå at eg antar det for dei fleste har en rimelig avskrekkande effekt.