View Single Post
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av onomatopoetikon Vis innlegg
Hei!
Er det urealistisk av meg å tenke at jeg kan dra alene? Noen som har tips til dette eller bare generelle tips å komme med?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke spesielt mye personlig erfaring, men jeg har gjort en god del reasearch fordi jeg hadde lyst til å gjøre noe lignende selv. Kort oppsummert så planla jeg en null-budsjett-tur, hvor jeg ikke betaler for hverken reise eller opphold, og helst ikke mat. Jeg kom så langt at jeg startet turen, men klarte ikke en gang å komme meg ut av Norge før jeg traff på ei jente som jeg kom veldig godt overens med, og vel - vi bor sammen fremdeles.

Anyway:

Penger er en viktig forutsetning. Hvis du skal til Asia, så koster flybilletter en god del. Det er urealistisk å prøve å komme seg dit gratis. Det finnes tog, og den transsibirske jernbanen kunne helt sikkert vært gøy å prøve seg på - men avhengig av hvor mye tid du har til overs, så kan det nok være lurt å vurdere fly. Du vil trenge en god reiseforsikring som dekker absolutt alt som kan skje av tyveri, uhell og personskader. Du bør også ha en solid pengereserve i form av et kredittkort, slik at du alltid har mulighet til å komme deg videre eller hjem. Du bør også ha nok cash til overs slik at du kan kjøpe deg mat og erstatte ting som blir ødelagt i løpet av turen (jakker, ryggsekk, sko). Om du tar med mobiltelefon så bør du også ha et abonnement som både tillater at du bruker den i det området du skal til, og som ikke koster skjorta og halve arma å ringe med.

Nå skal jeg ikke prøve så hardt å komme med et anslag på hvor mye penger som er fornuftig; jo mer jo bedre. I mitt hode, for å ha en hyggelig tur, så bør du beregne nok penger til transport til og fra, samt noe ekstra underveis. Dagsbudsjett på mat er helt avhengig av hvor mye du spiser. Når man går og tråkker rundt hele dagen så blir det gjerne litt mer enn normalt. Kanskje et standard dagsbudsjett på ca. 200-300 kroner er realistisk?

Når du velger reisemål så kan det være lurt å prøve å unngå typiske turist-destinasjoner. Da unngår du samtidig såkalte turistfeller, hvor ting er unormalt dyrt fordi turister som regel ikke vet bedre. Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med å reise rundt i verden, men det er dessverre også et faktum at enkelte land i dette området kan være vanskeligere enn andre for ensomme turister, og da særlig jenter. Asia er et ganske stort kontinent, men om det er et par generelle områder jeg ville prøvd å unngå, så er det midt-østen, med unntak av Israel, (herunder Afghanistan, Syria, Tyrkia og samtlige naboland), India, Burma/Myanmar og grensene mot dette landet (det vil si at deler av Laos er OK, men det finnes også en god del shady plasser der). Dubai er også OK, men det er ikke akkurat noen stor destinasjon for backpackere. Det er stort sett bare sand der. Plasser som jeg heller ville sett på er Kina, Japan, Sør-Korea og Vietnam, og avhengig av om du definerer det som Asia eller ikke, Bali og omkringliggende øyer. Kina i seg selv er også forholdsvis stort, så du kan fint slå ihjel en hel ferie bare ved å reke rundt der.

En annen ting som kan være lurt å vurdere er å stifte bekjentskaper på de ulike stedene du skal reise på forhånd, og avtale besøk med dem. Nettsiden couchsurfing.org er en plass som er basert på at backpackere kan "booke" sofaen til medlemmene gratis for å overnatte. Det som er fint med akkurat denne sida er at medlemmene kan verifisere seg. Dette gjøres ved at man bruker et kredittkort for å få tilsendt en kode i brevpost, som man taster inn på nettsida. Det koster fint lite (ingenting, egentlig), men det er en veldig god indikasjon på at de du snakker med er "ekte" folk. Unngå derfor å prate med folk som ikke er verifisert, og prøv å bruke de ulike diskusjonsgruppene for å spørre om tips. Her kan du helt sikkert finne noen som er interessert i å møte deg der borte, og kanskje vise deg rundt. Jeg tenker ikke at du skal finne noen å reise sammen med, men heller finne noen du kan henge med på de ulike plassene du besøker. Du vil garantert få mer ut av turen hvis du ikke er alene hele tiden, fordi man har en tendens til å gjøre mer når man har selskap.

Til slutt, noen litt mer spesifikke tips og triks (jeg aner som sagt ikke hvor mye erfaring du har med utenlandsreiser, så det kan fort være mye som er helt åpenbart):

Ensomme turister er ideelle mål for lommetyver og kidnappere. Det er heller ingen hemmelighet at jenter generelt er mer sårbare for dette enn gutter. Lat alltid som du vet hva du driver med, lat som om du vet hvor du skal. Ikke si at du reiser alene, lat heller som om du er gift eller noe sånt. (Igjen, her kommer couchsurfing inn i bildet - det er lurt å ha noen med seg.) Unngå å havne i en situasjon hvor du er alene med en ukjent person (særlig en mann) for enhver pris. Dette inkluderer å ta taxi alene. Unngå stappfulle tog og busser, og hvis du tar buss, sitt nærme sjåføren. Hvis du bruker vesker så ber du i praksis om å bli frastjålet denne. Bruk heller ryggsekk, men oppbevar aldri verdisaker i denne. Et veletablert backpacker-triks er å gå rundt med et tomt drikkebeger, av den typen du får brus i på McDonalds, og gjemme verdisaker oppi koppen. (Hvis du blir ranet, så er det ingen som tenker på å ta fra deg et brusbeger.) Andre bra gjemmesteder for penger, kort og pass er nedi sokkene, glidelås-lommer, små vesker du kan bære under klær, og for jenter selvsagt, nedi BH-en. Ikke gå med dyre produkter synlig (musikkspillere, telefoner, klokker og lignende - gjem det under klær). Ta med en liten frase-bok med enkle turistgloser på det språket folk flest snakker der du skal. Det er ikke uvanlig av folk kan engelsk der det er mye turisme eller har vært en engelsk koloni på et tidspunkt, men om du skal utenfor populære strøk, så kan det være vanskeligere å gjøre seg forstått. Les deg litt opp på kulturen i de landene du skal til. Turistmålene pleier å ha større toleranse enn resten av landet, men det kan uansett være lurt å ikke ha på seg alt for lette klær. Jeg har selv blitt kastet ut av en butikk med beskjed om å ta på meg en skjorte, når det var nærmere 40 grader og nevnte butikk lå rett ved strandkanten. Slike normer og regler vil være spesielt tydelige hvis du velger vest-Asia, og du bør heller ikke bli overrasket om det er ulike regler for kvinner og menn. Et annet konkret eksempel er at det er veldig ufint å ha på sko innendørs i Japan. Sko som er lette å ta av og på er derfor lurt å ha der. Alle slike "quirks" er stort sett lette å finne ut av ved å google landene du skal til, eller plukke opp en reiseguide på nærmeste bokhandel. Reiseguider gir deg også konkrete tips til severdigheter i de ulike landene. Jeg er personlig en tilhenger av Lonely Planet sine bøker.

Bottom line: Man skal ikke legge skjul på at det å reise alene er mer risikabelt enn å reise sammen med noen. Hvis du er litt "tøff" (les: høy, sterk og selvstendig) så er det definitivt mindre risikabelt enn ellers, men jeg tror et slikt prosjekt vil gå helt fint. Men som jeg skrev tidligere, det at du reiser alene betyr ikke at du må tilbringe hele turen alene.

Skriv gjerne litt mer konkret om hvilke plasser du ser for deg å besøke, så får du sikkert litt mer konkret informasjon om hva som er bra og hva som bør unngås.