View Single Post
Sitat av dazezone Vis innlegg
Nei, du har selvfølgelig rett i det. Ond var forsåvidt et dumt ord å bruke. Det er ikke akkurat flertall av flotte menn som bare havnet i en misforståelse som er voldtekstmenn utifra det jeg har plukket opp på så langt. Er man ikke en direkte jævlig person så føyet man egne primitive behov framfor andres grenser på grovt vis. Det er ikke innenfor hva et godt menneske gjør slik jeg ser det selvom man kan si det ikke alltid er en like ond handling.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på en ond/dårlig handling og en ond/dårlig person. Helt vanlige folk gjør dårlige ting rett som det er, særlig dersom rus er involvert. Det er forskjell på voldtekter også. Dersom den omtalte situasjonen her var et overgrep, så ville det ikke vært et kynisk planlagt et, men en klassisk "vanlig person tar et veldig dårlig valg som går ut over andre" type situasjon. Også tydeligere overgrep kan gjøres av folk som ellers har mange gode egenskaper.

Grunnen til at jeg sier dette er ikke for at du skal sympatisere mer med voldtektsforbrytere eller mindre med voldtektsofre. Det er tvert imot for å holde dem mer ansvarlig. Jeg mistenker at i altfor mange rettssaker blir spørsmålet (særlig for lekdommerne) ikke "har vedkommende brutt denne paragrafen?", men snarere "er vedkommende eeegentlig en fæl voldtektmann eller er han innerst inne bare en vanlig, helt ok fyr?". Så blir de frifunnet, fordi de ikke stemmer overens med bildet av en voldtektsforbryter, og det er jo for ille å ødelegge fremtiden til en kjekk ung mann. Samme med voldelige parnere. Men han er jo så grei! Flink med barn, stiller alltid på dugnad, mater småfugler, hjelper gamle damer over veien. Ja, han er det også. Men han slår, og det er ikke greit. Ingen er bare en en egenskap. Fengselet er fullt av greie folk.

I tillegg mener jeg det er nødvendig å nyansere dette for å forebygge. For å unngå at unge mennesker havner i TS sin situasjon, så må de faktisk lære at det er en reell fare for at det kan skje dem hvis de ikke tar ansvar for oppførsel og grenser, inkludert eget rusinntak. Vi kan ikke late som at det bare er dårlige mennesker som våkner opp i den situasjonen. Vi lærer barn å ikke slå, fordi sinne er en nyttig, men sterk følelse som man må lære å håndtere og uttrykke på en adekvat måte. Det er seksualdriften også. Det er skikkelig dårlig gjort mot unge gutter å ikke rettlede dem i dette i det hele tatt, la dem gå uforberedt alene ut i rus- og seksuallivet, for så å stemple dem som onde mennesker når de ikke fikser det. Det er ikke minst skikkelig dårlig gjort mot jentene og guttene de øver seg på i prosessen.

Ja, noen er psykopater. Seksualundervisning biter ikke på dem. Og ja, noen overgripere er kvinner, men i disse situasjonene er det, sikkert både pga biologi og kjønnsroller på sjekkemarkedet, stort sett menn som våkner som potensielle overgripere.

Som nær pårørende til et voldtekstoffer skal det sies at jeg lurer på om jeg ikke heller ville blitt drept av en fyllekjører enn å bli brutalt voldtatt for å være helt ærlig.
Vis hele sitatet...
Der og da ville du nok helst ha overlevd, hvilket er grunnen til at du mest sansynlig instinktivt ikke hadde gjort motstand.