View Single Post
Sitat av Qjonit Vis innlegg
kul side vannflaska.. �� for mye info å ta inn på kort tid.
her er litt til: https://www.youtube.com/user/AlienScientist/videos

Men over til den the guardian artikkelen om de 12 som skal stå bak spredning av desinformasjon, de sitter jaggu ikke alene den båten..
Desinformasjon blir brukt av alle parter for eller mot et eller annet som er viktig for folk og som skaper følelser..

vi kan jo bruke artikkelen i et eksempel:

Det er en Pandemi på gang og de fleste overlever selv om mange dessverre dør og det er tragisk og setter frykten i mange og påvirker den kollektive underbevisstheten massivt.

jeg tolker artikkelen i retninga av pro sensurering av desinformasjon og fjerning av enkelte (de 12) som har noen mulig snåle tolkinger av pandemi situasjon.

Her kommer det, hva er resultatet av at x antall mennesker leser og prøver å forså den artikkelen så godt de kan og tenker: ja faen ta de særingene som vil bidra til å spre virus blant oss... fjern de, få på de munnkurven, diskrediter de på alle mulig måter.. og vips... har vi enda mer aksept for massiv sensur på sosiale medier aviser eller forum pga 12 særingene hjulpet fram av institusjoner som mer en gjerne ønsker kontrollere hva vi leser og føler. kanskje til å med spre den samme desinformasjonen for å oppnå større grad av kontroll på befolkningen....

Hvis det ikke er greit å mene noe som er avvikende fra det flertallet mener, hvordan skal vi klare å ha et demokrati med det det fører med seg.. det er nettop her det skjer i stilhet nesten umerkelig. at vi går fra et demokrati til et glansbilde mange forstårlig nok ønsker å beskytte så godt de kan.

jeg mener vi må begynne å se hvordan vi kan ivareta mening mangfold uten å sensurere avvikende holdninger. og det er her Filosofene er savnet.. jeg og kanskje noen flere trenger de for å holde verden i litt balanse...

Ikke hør på meg jeg er bare en idiot med ytrings behov. Tenk selv.
Vis hele sitatet...
Er jo såklart en "slippery slope" å nekte folk å ytre seg, men nå er det vel kun snakk om vi fb, tweer etc. De kan forsatt si sin mening, men ikke nødvendigvis via et "usensurert" masse medie.
Skadene ved å gå rundt å spre misinformation over en lav sko er ganske dramatiske. De fleste av disse "skeptikerne" er ikke akkurat kilde kritiske, og når man går rundt å sier at at corona, og 5G henger sammen, og at Bill Gates skal spore, og styre oss går det litt langt?

Bruker USA et eksempel. Hvor folk ligger for døden, fordi de trodde at corona var juks, eller at den ikke funket på folk med spesiel hudfarge /rase osv. På tross av at disse folkene har hatt tilbud om vaksine i lang tid, og når de først ser alvoret er det faktisk for sent.
Jeg vet ikke et tall på antall døde i verden grunnet misinformation i forbindelse med corona, men jeg regner med at det ikke er et hyggelig tall.

Jeg er for ytringsfrihet, men ikke konsekvensfrie ytringer.vi må faktisk kunne stå til ansvar for ting vi legger ut, hverfall når man ser at man når fram til folk.

Synes Baeu of the fifth column har et ganske bra ståsted på dette, og mye annet rart videoen er ikke 100% på samme tema, men orka ikke finne en som traff bedre akkurat nå
https://youtu.be/pFWzfCdhya0

Beklager enkelte skrive feil, eller dumme formuleringer, ikke vant til å skrive " lengere" tekster