View Single Post
Sitat av Stijey Vis innlegg
Det partiet som kommer til å tjene mest på dette er Frp fordi de vil ha høyere fartsgrenser og billigere øl og røyk.
Vis hele sitatet...
Og hvis det blir 16-årsgrense rundtomkring skal de jo selvsagt ha lavere aldersgrense på sertifikat også.

Men jeg er litt enig FrP og SV/Rødt er vel de som kommer til å tjene mest på et sånt prosjekt. Gidder ikke lete etter kilder nå, men det er vel viden kjent at 16-åringer ofte er mer radikale enn de i 20-åra f.eks.

Egentlig er jeg litt for å høyne myndighetsalderen i Norge - samtidig som jeg vil senke den.
Samfunnsfagundervisningen må bli en god del bedre før jeg synes det er greit at 16-åringer stemmer. Problemet er jo at det ikke er så mye samfunnsfagundervisning etter fylte 16 uansett, så det er kanskje likegreit? Og vi har jo trossalt 15 år som kriminell lavalder, så hvis man er voksen nok til å komme i fengsel er man vel voksen nok til å stemme?

På den andre siden har jeg innimellom veldig antidemokratiske tanker. Forestiller meg et eller annet ganske grundig kurs man kan ta etter fylte 20 for å få lov til å stemme.