View Single Post
Trådstarter
16
Sitat av binkabi Vis innlegg
Har selv ikke hatt noen nytte av språkfaget, men argumentene dine kan også brukes om flere andre fag. U-skole og allmennfaglig VGS (og til en viss grad yrkesrettet VGS) skal forberde flest mulig til mest mulig.
Hva skal man med kunst & håndverk, gym, sidemål og naturfag? Disse fagene har ingen eller liten betydning senere i livet for veldig mange, men de gjør deg forberedt på en lang rekke videre utdanning og jobbmuligheter.
Vis hele sitatet...
Et godt poeng der! Vil si at gym, sidemål og naturfag er fag som i motsetning til hva du sier, har betydning.

Grunnleggende forståelse innenfor naturfag kan være viktig for videre interesse for realfag, sammen med mattematikk. Naturfag fokuserer også på miljøet og dets viktighet, noe som er veldig viktig at den yngre generasjonen blir opplyst om.

Sidemål synes jeg er et kapittel for seg selv, men at det kan være av viktighet for en felles kultur og samling i Norge har jeg ikke tvil om.

Gym mener jeg også er et viktig fag, ettersom det oppfordrer barn og unge til aktvitet, i tilegg lærer man om kroppen og man bygger opp en forståelse for viktigheten av en sunn livsstil. Fedme og usunn livstil er et voksende problem blant dagens unge. Psyke å fysikk henger sammen.

Kunst og håndverk på en annen side mener jeg er for veldig mange svært irrelevant, men det gir samtidig mulighet for barn og unge å være kreative. Noe som er nyttig, ikke bare i kunst og praktiske fag. Jeg vil tørre å påstå at kreativitet er viktig også i mer realfagbaserte yrker. Om det allikevell er viktig nok til å være prioritert kan diskuteres.

Et tredje-språk ser jeg derimot ikke like stor viktighet av. Vi har allerede to skriftmål i Norge, i tilegg har vi også engelsk. Mener at de som vil ha et tredjespråk skal ha mulighet for å velge det, men da som et valgfag, både i U-skole og VGS.
Sist endret av Exxons; 2. april 2014 kl. 00:26.