View Single Post
Hei, lurer på om det finnes noen gode argumenter for at vi må ha et tredjespråk på ungdomsskolen, og videregående (er klar over at dette ikke gjelder alle). Jeg synes at de som ønsker å mestre flere språk skal få lov til å utvikle seg språklig. Jeg personlig ser ingen nytte i, dersom man ikke har interesse for språk, eller planlegger karierre hvor språket kan være nyttig, og lære et tredje språk på ungdomsskolen (og videregående). De aller fleste i klassen min kan ikke mer enn enkel tysk eller spansk. Ingen har valgt tysk eller spansk til tredje klasse videregående.

Hvorfor skal så mange bruke så mye tid og energi på å lære et tredje språk, når mange ikke kan bruke det til mer enn enkle resturantbesøk etterpå. Synes dette burde være et valgfag på ungdomskolen, slik at de som ønsker å jobbe med fag de har problemer med, eller vil bli enda flinkere i, skal få lov til det. Synes også at det burde være en selvfølge at de som har yrker hvor man må kommunisere med mennesker som snakker et annet språk, skal kunne engelsk. Er veldig åpen for andre synspunkter.