View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Men jeg savner likevel en større forståelse fra din side for at pengene man har til rådighet for å bruke på flyktninger og andre lidende er begrenset, og at det derfor er nødvendig å tenke over hvordan man bruker de pengene best mulig. Uansett om summen vi skal bruke er 5, 50 eller 100 milliarder i året. Det er ikke så enkelt som å bare "få råd" og kjøpe verden ut av lidelse. I det aller minste kan du vel være enig i at å bruke av disse pengene på mennesker som forståelig nok ønsker seg et bedre liv, men som ikke har noe reelt beskyttelsesbehov, er en dårlig prioritering all den tid så mange andre har et større behov for hjelp?
Vis hele sitatet...
For å være helt ærlig tror jeg ikke at jeg kommer til å bli fornøyd før Norge, og helst alle andre land, har en president/statsminister som er på linje med Jose Mujica. Da altså i tenkemåte, jeg har ikke fått med meg så mye av hva han har gjort for Uruguay som helhet, jeg har bare sett intervjuer av mannen og hans leve -og tenkemåte. Jeg forstår at verden ikke fungerer slik jeg vil den skal fungere, og jeg er fullt klar over at jeg egentlig har alt for liten kunnskap om økonomi (og slike ting) til å i det hele tatt uttale meg om hva vi burde bruke pengene på her i landet - for alt jeg vet tar norges kristne opp våpen hvis staten slutter å gi dem penger. (spøk).

Så ja, jeg forstår at penger ikke er uendelig. Jeg er enig i at vi må prioritere. Hele prioriteringsprosessen burde uansett vært mye enklere, og det var det jeg prøvde å få fram med analogien min i første post. Forandre perspektivet litt. Prøve å få folk til å se på innvandrere og asylsøkere som faktiske mennesker og ikke vandrende pengebomber. En sykebil stopper ikke opp for å sjekke forsikringen din før de gir deg hjelp, så hvis pengene faktisk var problemet, så [i]burde[i] det ikke være noe problem å finne disse pengene et annet sted. Og for å oppklare denne - til en viss grad. Jeg sier ikke at vi skal si velkommen til hele Syrias befolkning, jeg sier heller at det ikke burde være så jævlig mye kav for å hjelpe 30 000 mennesker når vi helt klart har formuer vi kan ta andre steder fra - og dette gjelder også "narkis-geir" og alle vennene hans. Jeg savner også mye mer ærlighet fra regjeringen. Hvem var det som kom på at 30 000 var et bra tall? Som Per Sanberg sa i Mai, 2015: - "Jeg er helt enig med Siv Jensen i at det er totalt uaktuelt for Fremskrittspartiet å ta imot 10 000 syriske flyktninger, avslutter Sandberg". Det jeg hører er da at FrP og Høyre har sittet rundt det runde bordet og trillet en terning på hvor mange de skulle ta inn...

Folk burde være mye mer villig til å ofre. Vi nyter alle jævlig godt av å bo i velferdsstaten, og de aller fleste har det meget godt, men hvis staten fant ut at vi skulle øke skatten til fordel for innvandring hadde det blitt ganske mye hat. Jeg forventer ikke at alle skal tenke på samme måte som meg, men jeg ønsker at folk tenker litt mer over hvor jævlig bra de har det, og da kanskje forstå hvordan det er å ikke ha det så jævlig bra.

Jeg mener også at regjeringens, og medias mangel på offentlige uttalelser om innvandrere som mennesker er en jævlig stor årsak til rasismen vi har sett så altfor mye av i 2015 - da snakker jeg spesielt om alle asylmottakene som har blitt brent ned etc. Jeg savner at en av landets ledere kan gå ut å si "hei folkens, mennesker trenger vår hjelp, så please slutt å brenn ned stedene der de skal bo", men alt vi har hørt om i hele 2015 var om hvor mye penger det vil koste å ha dem her, samt visse personer som var redd for at innvandringen skulle ødelegge verdiene våre. Hege Storhaug ble kåret til årets navn liksom. En av de få som faktisk har bidratt til positive holdninger er Yousef Assidiq - merkelig nok den eneste personen jeg kom på nå i skrivende stund.

Jeg vet at jeg kan høres litt ekstrem ut, men jeg holder på troen om at jeg er på den gode siden av ekstrem. Freak har forandret synet mitt før, så vær så snill å fortell meg hvis jeg har blitt for ekstrem. ><
Sist endret av Boo-Boo; 11. januar 2016 kl. 21:08.