View Single Post
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er det du vil. Du vil bruke opp pengene på de som er ressurssterke nok til å komme hit, når det er de som er igjen i flyktningleirene som faktisk trenger hjelp.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke at det å være ressurssterk nok til å klare å komme seg hit skal ekskludere en fra å få hjelp dersom man har et reelt beskyttelsesbehov. Men det er så klart viktig å huske på at de vi ikke ser er de som trenger hjelp mest.

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Kirken hadde i 2009 et statlig kirkebudsjett på 1.381.613.000 kroner (jeg fant ingen nyere kilder atm), men vi kan anta summen er en del høyere idag.
Vis hele sitatet...
De får ca to milliarder fra stat og ca to milliarder fra kommunene. Jeg er enig i at dette er tullete pengebruk, og at det ville vært bedre å bruke på noe annet – som for eksempel flyktninger. Men jeg savner likevel en større forståelse fra din side for at pengene man har til rådighet for å bruke på flyktninger og andre lidende er begrenset, og at det derfor er nødvendig å tenke over hvordan man bruker de pengene best mulig. Uansett om summen vi skal bruke er 5, 50 eller 100 milliarder i året. Det er ikke så enkelt som å bare "få råd" og kjøpe verden ut av lidelse. I det aller minste kan du vel være enig i at å bruke av disse pengene på mennesker som forståelig nok ønsker seg et bedre liv, men som ikke har noe reelt beskyttelsesbehov, er en dårlig prioritering all den tid så mange andre har et større behov for hjelp?

Det er også noe selvmotsigende når du sier at du gjerne ofrer velferdsstaten for å hjelpe flyktninger og andre som lider, mens du samtidig sier at vi "burde kaste så mye penger vi kan etter de som har evne og vilje til å hjelpe [40 år gamle narkis-geir]". Å hjelpe 40 år gamle narkis-geir, og flyktningene etter de har fått innpass, avhenger av at vi opprettholder velferdsstaten. Å rasere velferdsstaten for å hjelpe nyankomne, er som å brenne ned huset sitt for å få varme.

Merk forresten at jeg ikke påstår at vi ikke har råd til å hjelpe flyktningene som kommer, eller at vi ikke bør bruke mer enn vi gjør. Det er argumentene dine om at lommeboka på magisk vis blir så bunnløs at å snakke om prioriteringer er usmakelig, og at vi godt kan rive ned velferdsstaten i prosessen, jeg er uenig i.

Sitat av 0x6D Vis innlegg
Hvor tar du kostnaden på 1 million per flyktning fra? Her opereres det med 4.3 millioner per ikke-vestlig innvandrer, og selv det forutsetter, for syreres del, at sysselsettingsgraden litt mer enn dobles.
Vis hele sitatet...
Ja, men det er per livsløp, ikke per år: "Men det er viktig å være klar over at dette tallet ikke er statens utgifter ett enkelt år. Det er derimot den kostnadsforpliktelse (sum av kostnader, skatter, trygder og mye annet) i løpet av et livsløp som staten påtar seg." Mens doseren snakker om hvor mye 1 million i umiddelbare utgifter per flyktning vil påvirke oljefondet om alt tas derfra.