Tråd: DMT-entiteter
View Single Post
Sitat av Afasar
Slike vesener er som sagt beskrevet hos utallige kulturer over hele verden opp gjennom historien, ikke bare under DMT-rus. Måten jeg mener de eksisterer på, kan du finne ut av ved å lese innlegget mitt en gang til.
Vis hele sitatet...
(@Afasar, var ikke meningen å gi KP for innlegget over. )

Sitat av Afasar
Mulig det, det aner jeg ikke. Kanskje finnes det en observasjonsuavhengig ding an sich-verden, men den er utenfor vår rekkevidde, ihvertfall i absolutt forstand; kanskje ligner den, kanskje ikke; kanskje er spørsmålet meningsløst. Poenget er at virkeligheten og verdenen vi opplever er et resultat av nervesystemet, og alt som egentlig har noen betydning for oss. Det er virkeligheten slik den skapes av hjernen vi opplever, ingenting annet. Visse fugler kan se ultrafiolett lys, en stråling som er fullstendig utenfor vår uerkjennelig av våre øyne. Mener du at den virkeligheten vi opplever til vanlig, altså med vår vanlige nevrologiske elektrokjemiske tilstand, er riktigere enn hvis den kjemiske tilstanden endres, enten det er ved seksuell deprivasjon eller inntak av psykoaktive stoffer?
Vis hele sitatet...
Det finnes en virkelighet vi alle kan dele, der det er mulig og oppfatte de samme fysiske ting. At det er kjemiske prosesser i hjernen som forteller oss hva vi sanser, betyr, etter min mening, ikke at alle opplevelser og sanseinntrykk vi har kan likestilles.
Jeg kan foreksempel legge igjen en bok på et bestemt sted, så kan noen finne boken og lese innholdet, boken kan igjen deles med andre, og alle som leser boken vil kunne lese det samme. Det samme kan ikke gjøres i denne "åndelige virkeligheten" (i mangel av ord), man kan ikke legge igjen noe som andre senere kan komme å oppdage.

En annen ting vi vet, er hvor lettlurt hjernen vår er, men når forsøk blir gjort av forskjellige personer rundt omkring i verden, og de samme resultatene viser seg gang på gang, må man til slutt kunne konkludere med at dette er en del av vår felles virkelighet. Ta foreksempel tyngdekraften, noe jeg tror de færreste vil sette spørsmålstegn ved, men i enkelte sinnstilstander, vil man kunne få en annen opplevelse av hvordan tyngdekraften påvirker oss, vil det da si at tyngdekraften slik vi kjenner den er missforstått? Jeg mener nei.
Jeg mener også at vi lever i en virkelighet vi alle er en del av og ikke kommer utenom, det er i denne virkeligheten livet har utviklet seg, og det er denne virkeligheten vi alle er nødt til å forholde oss til i større eller mindre grad.

Og jeg sier ikke at opplevelsen man kan ha under rus eller meditasjon ikke er reelle, men her har mentalmelt og du (Afasar) allerede kommet med bedre forklaringer enn hva jeg kan gi. Jeg mener bare at det er mulig å sette et skille mellom en felles virkelighet og en "åndelig virkelighet".