View Single Post
Sitat av apocanta Vis innlegg
Takk for svar så langt.

La meg oppklare en ting, nemlig at det er [helse]tilstand etter samlivdbruddet (det blir for vondt å gå inn på det medisinske her), ikke samlivsbruddet, som gjør at det er aktuelt å få – ikke ta ut – sykemelding. Tro meg: Det kan begrunnes medisinsk. (Og datoen for utløp for kontrakten var et eksempel; den reelle datoen ligger nærmere i tid.)

Er det slik at man har rett på 100 % sykepenger, ev. fra hvem, også etter det tidsbegrensede arbeidsforholdet?
Vis hele sitatet...
Dersom du blir sykemeldt i et arbeidsforhold og sykemeldingen vedvarer utover arbeidsforholdet, beholder du fremdeles rettigheten til å motta sykepenger i inntil 1 år (totalt) sammenhengende og av samme grunn.
Det er mange som f.eks blir sykemeldt grunnet forhold på jobben (f.eks en oppsigelse) og mottar sykepenger utover oppsigelsestiden. Du leverer da i tillegg til del D, del C (?arbeidsgiverdelen) til NAV. Det er alltid NAV som betaler sykepenger, forskjellen dersom du har arbeidsgiver er at noen får dette refundert og betaler lønn. Dette er vanlig i f.eks offentlig sektor, det er mange som bare mottar sykepenger direkte fra NAV, til tross for at de har en arbeidsgiver.

Det er dog legen som bestemmer hvorvidt du er sykemeldt, og ta med deg poenget til frtoretang med at legen kan finne på å friskmelde deg etter en tid. Uansett vil det da ikke utløse noen karantene for dine rettigheter på dagpenger, så da er det evt bare å søke om dette på friskmeldingstidspunktet.

Jeg tenker det beste du kan gjøre er å bestille deg en legetime og snakke med legen. Det er ingen her som kan hjelpe deg ytterligere.

Som nevnt tidligere i tråden av frtoretang og for å svare eksakt på det du lurer på; sykepenger er intet inntektstap. Dagpenger er rundt 33% inntektstap. Dersom du er syk etter legens vurdering, ville det vært idiotisk å vente til arbeidsforholdet tar slutt for så å søke dagpenger. Dersom du er frisk etter legens vurdering, vil du kunne søke om dagpenger.

Lykke til!
Sist endret av reklame; 13. desember 2016 kl. 09:02.