Tråd: hjemløs katt
View Single Post
Mye bra du kommer med, men føler jeg må svare på noe av det du skriver. Jeg tror ingen i tråden her er av den typen som ikke skjønner ansvaret med å ha dyr, og jeg har ikke sett noen som sier de ville sluppet ut dyrene sine mens de selv er på ferie. Ei heller kan jeg se at noen støtter denne måten å ta seg av katter på.

Det jeg har forsøkt å formidle er at katter, til tross for at de er vant til å få mat servert har instinkter og de går ikke sultne om de av en eller annen grunn ikke skulle få mat hjemme. Uforutsette ting kan skje, sett at feks matmor havner på sykehus etc. og ingen tenker på å mate katten.

Det er veldig fint at folk har omsorg for dyr, er dyrekjær sjæl så har full forståelse for det. Samtidig så er det altså dyr vi snakker om. Dyr som fortsatt er drevet av andre instinkter enn vi er. De takler sommeren helt fint med mindre de syk eller svekket om de nå har havnet i den situasjonen. Men det går mot vinter selv om sola skinner.

Siden katter kan finne på å vandre ville jeg vært forsiktig med å veldig raskt adoptere en katt, for det kan være noe som savner pusen sin helt fryktelig. Og katter kan fint bytte hjem for en periode om de får mat og godt selskap. Av samme grunn ville jeg heller ikke satt ut mat til katten nå på sommeren, for det kan veldig fint være at katten bare er "på tur", og får den mat så kan den slå seg ned.

Å lufte katt i bånd blir for meg veldig far out, katter er ikke invalide skapninger tross alt. For meg blir det like dumt som å bære en liten hund rundt i veske. Også små hunder trenger å røre på seg. Greit å ha omsorg men vi må ikke dra den for langt.