Tråd: hjemløs katt
View Single Post
Hei, Eraser! Så hyggelig å høre at du tenker på katten, det varmer hjertet mitt! Du har allerede fått mange gode råd og jeg støtter dem som ber deg kontakte Dyrebeskyttelsen, veterinær, o.l..

Dessverre er sommeren høysesong for dumping av katter. Jeg har snakket med flere som jobber i dyrebeskyttelsen og kapasiteten er sprengt over hele landet på grunn av dette. Mistenker at mange har samme holdning til katter som flere i tråden her, dvs. at "de klarer seg selv" eller på magisk vis skal kunne venne seg til et liv utendørs. Noe som antagelig går bra helt til vinteren kommer.
Spesielt enkelte langhårede villkatter ser ut til å slite, siden pelsen deres kan klumpe seg sammen til matter som mister isolasjons-evnen. Har sett flere stygge tilfeller av dette rundt her. Det opprinnelige villkatten hadde ikke denne typen pels, så dette er noe vi har avlet fram som gjør at de ikke klarer seg like godt uten oss.

Fant selv en dumpet katt utenfor huset og vi har matet den og stelt med den mens vi har prøvd å finne eierne. Den har ingen chip eller annen ID. Den er heller ikke kastrert. Vi har ringt dyrebeskyttelsen, men de har ikke fått inn noen rapporter på savnet katt. Finner vi ikke eieren innen et par uker, vil naboen adoptere den, eller levere den til omplassering.


Her er noen katte-fakta som kan være nyttige å ta med seg videre:

1) Utekatter har lavere forventet levetid enn innekatter. Dette skyldes hovedsakelig biltrafikk, som ikke var et problem for 200 år siden. Annen risiko er predasjon av f.eks. rev og rovfugl, sykdom og parasitter, samt infeksjoner fra territoriale krangler med andre katter. Sistnevnte var heller ikke et utbredt problem for 200 år siden grunnet mer spredt bebyggelse.

Å anta at en katt som er vant med komforten vi har gitt dem plutselig skal klare seg uten fordi de er vant til å være ute, synes jeg er en lusen rasjonalisering. Katter er domestiserte dyr, noe som gjør at de har mistet en del av det som gjør at de klarer seg like godt uten oss som den ville varianten. En katt som er født ute i det fri vil ha mindre problemer, men er katten et kjæledyr vil det være et sjokk for systemet for en sofagris å plutselig bli avskåret fra mat og sosial omgang ved å bli dumpet på et fremmed sted. Folk gjør ikke dette med golden retrievere heller, så jeg skjønner ikke hvorfor det er greit mot katter.

Kilder: 1, 2, 3, 4


2) Det holder ikke å rettferdiggjøre utekatter og villkatter med at de fanger rotter. Du har unntak, men de fleste katter er elendige rottefangere, i motsetning til f.eks. hund, rev og hauk. På gården der min mor vokste opp brukte de katt for å fange mus, terriere for å ta seg av rottene.

Kilde: 1, 2


3) Huskatten har egenhendig utryddet over 63 dyrearter globalt og holder fortsatt koken. Utekatter og villkatter er en økologisk katastrofe som topper nesten alt annet, inkludert skadeomfanget av rømte mink, villhund og villgris – som også er enorme byrder på lokale økosystemer. Når det kommer til invaderende arter, overskygger huskatten alle andre grunnet sin globale utbredelse.

Jeg innser at dette ikke er noe de fleste som har katt tenker på, men hvis du er opptatt av naturvern, vurder å venne katten til et inneliv og luft den i bånd eller inngjerdet slik vi gjør med hunder. Fugler assosierer ikke lyden av en bjelle med rovdyr, så bjellehalsbånd er dessverre ikke bra nok.

Kilder: 1, 2, 3, 4, 5


Håper det går bra med katten, Eraser!