View Single Post
Det er jo alltid to sider til en sak, så det blir vanskelig å si akkurat hva som skjer i dette nabolaget. Hvis det faktisk er slik det blir lagt frem i media høres det for meg ut som om det bor folk der som åpenbart er for syke til å bo slik.

Jeg har selv bodd i et litt dårligere strøk, der det var både billige private hybler og det jeg senere fant ut var en bolig for tungt psykisk syke. De private hyblene var fullt opp av innvandrere og narkomane. De gjor enten ingenting ut av seg, eller var hyggelige. På det meste var Politiet innom iblant, eller patruljerte i området. De psykisk syke var derimot skremmende, og det føltes tidvis utrygt. Det sier jeg ikke basert på fordommer, jeg visste ikke engang at boligen var der. Det kommer kun fra erfaringer jeg hadde da jeg bodde der. Nå skal det ikke sies at alle personene i boligen opplevdes slik, men noen av de vegret jeg meg rett og slett for å møte på. Det var folk som alltid gikk ute med følge på dagtid, men av en eller annen grunn gikk rundt alene på kveldstid/nattestid. Plutselig kunne det stå noen midt i veien som pekte og brølte etter forbipasserende, eller du kunne møte på en åpenbart paranoid person som spurte om du var <navn> og som gikk rundt på butikker i nærområdet og utagerte så mye at de ansatte måtte jage personen vekk. Om desse menneskene potensielt kunne være til fare for andre aner jeg ikke, og det er jo litt av grunnen til at desse opplevelsene faktisk kunne være skremmende. Om det er slike opplevelser de har i dette nabolaget så skjønner jeg redselen.

Jeg synes det er utrolig synd at noen mennesker blir så syke at de skremmer folk rundt seg, men når det blir sånn så må det jo vurderes om det faktisk fungerer at de bor i nabolag med så frie tøyler at det til slutt går ut over andre. Det er noe jeg ikke har inntrykk av at nødvendigvis blir vurdert tilstrekkelig i alle tilfeller.