View Single Post
Sitat av Sevensteps Vis innlegg
Okei, så hvis du har under 15g på deg i bilen(?) så mister du førerkortet?
Eller mister du det uansett hvor mye du har på deg / om du blir tatt når du er fjern?
Vis hele sitatet...
Ingen av delene.

Hele poenget her er at Politi/Domstoler kan frata en person førerrett, selv om rusbruket ikke har noe som helst med bilkjøring å gjøre.

Siste avsnitt av Vegtrafikkloven paragagraf 34 er som følger: "Dersom innehaveren av føreretten ikke er edruelig eller hans vandel for øvrig er slik at han ikke anses skikket til å føre motorvogn, kan politimesteren eller den han gir myndighet, tilbakekalle retten til å føre førerkortpliktig motorvogn for en bestemt tid eller inntil videre, hvis hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det." - http://lovdata.no/lov/1965-06-18-4/§34

Lovteksten er nok laget i beste mening. For å ta hånd om kroniske misbrukere som rett og slett ikke klarer å holde seg edru, og derfor vil være en risiko for samfunnet. Men, i det aktuelle tilfellet slashdot poster til, har man brukt tap av førerrett som en ekstra straff for de ungdommene som ble hanket inn under en aksjon foretatt i skoletiden. Man sier da noe sånt som: "røyker du hasj kan du drite i å kjøre mammas bil til og fra skolen". Ikke akkurat det som er intensjonen bak paragrafen.

Hvordan de klarer å vri det til allmenne hensyn å frata en gjeng ungdommer førerkortene fordi de ble huket inn for hasjbruk klarer jeg ikke helt å se for meg, men politiet er tydeligvis mer kreative enn meg
Sist endret av liasis; 16. august 2014 kl. 20:59.