View Single Post
Rick's Avatar
Trådstarter
194
Jeg tror at momente med frihetsberøvelse påvirker folk veldig forskjellig, jeg er ikke av den typen som har et liv som blir så veldig påvirket av det. På små straffer syns jeg at fotlenke er ett godt alternativ til vanlig straff, mest pga kostnadene det har for staten vist man skal sone på vanlig måte. Jeg blir jo partisk i denne diskusjonen, siden jeg som sakt soner for falsk forklaring.. Hva hadde det kostet staten å hadd meg innelåst i 30 dager tror dere? Jeg skulle ha soning i Verdal, det er vel ca 90 mil her ifra. Så i tillegg til kostnadene av selve soningen hadde staten spyttet inn flybillett til meg, og bare det kommer vel på ca 3000 krone.

Jeg koster staten noe nå også, men mindre enn det ville kostet dem å sendt meg i buret. Nå skatter jeg jo også normalt, og uten å ha tallene for hva denne typen soning koster så tror jeg at jeg betaler mer så det bare i skatt.

Det ville påvirket meg mye mer å komme i ett vanlig fengsel, jeg hadde lært meg en større lekse av det, men jeg tror ikke jeg hadde blitt så sterkt påvirket av det heller at jeg hadde angret dypt og inderlig på at jeg løy i ett avhør. Så vist det ikke hadde reahabilitert meg, er det ikke da like greit at jeg (og sikkert mange andre i min situasjon) ikke blir en stor kostnad for staten?