View Single Post
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew


Gargoyle. 83min 9sek total. Research: 21min 20sek, tegning: 61min 49sek (inkluderer 5-minutters pomodoro-pauser). Normal- og spesialspissede Milan Graphite HB: Skisse. Faber-Castell 9000 8B: Mørkere skygger. Viskelær: Kneadable rubber for professionals and artists - Bruynzeel design. På A8-kartotekkort fra HAN. Soundtrack: Do By Friday #110 - The lady will have the diet plate og 109 - Bee. Wasp. Hornet.. I den rekkefølgen. Madlad.

Darth Vader grotesque var en av de første jeg tenkte på. Denne på Notre Dame var nummer to. Grotesk + takrenne = gargoyle.

Tenkte en del på hvordan jeg ville at tegninga skulle se ut. Kun blyant? Jeg savner å bruke edding-en.

Det er en betydelig forskjell på å tegne av et fotografi/virkelighet, og det å tegne av en annen tegning. Tegner du av en tegning er forventningene mye høyere til at du skal få til en eksakt kopi.

Googles bildesøk lar en spesifisere Tools - Type - Line Drawing, som er flott om man vil bruke teknisk penn, og er enda skumlere enn bare en tegning, fordi det er færre linjer, og feilene blir mer tydelige. Jeg kunne blitt helt ferdig med en slik i løpet av en tegnetime. Blitt klar til å feile skikkelig åpenbart. Nooope! Når gjør vi det vi synes er mest vanskelig og dermed antagelig hjelper oss mest på ferdighetsfronten? Not today

Søkte etter "high contrast gargoyle" også, for å finne noe med bra skiller mellom lys og skygge. Og "cool gargoyle", for hvem vil vel tegne ting som ikke er kule.

Vent litt. Nidarosdomen har jo slike skulpturer. Får få med litt lokalpatriotisme her mot slutten av inktober også da. Bjørnar Eilertsen tok dette bildet for snart 6 år siden. Det funker.

Lastet ned den største versjonen (nedre høyre hjørne, pila som peker ned på en vannrett strek), for å hvertfall croppe det til proporsjoner igjen.

Med foto funker det ofte å gå nær, og med tegning like så. Veggene er kjedelige å tegne, så unna vei, her kommer jeg.

Brukte en del tid på å studere det jeg skulle kopiere. Inngår i skissetida. Negativt rom, skulle jeg prøve meg på mosen på halsen, hva med tusjene jeg har? Planen ble svart edding for de aller mørkeste (under vingen, under brystet), 8B for de nest mørkeste (hals, mørkeste del av vingen), og Milan for de lyseste.

Måling. Hodet er cirka 1/3 av bildebredden, men å overføre dette, og andre oddetallsmålinger syntes jeg var overraskende vanskelig. Ble alltid feil. Tips tas imot med åpne armer.

Markerte til slutt tredeler sidelengs, og begynte å eksperimentere med todeling av bildet: Holdt opp blyanten, og hei så lett det er å finne noe som ser ut som midten. Tegne midtlinje på arket. Blir ikke 35 minutter med møysommelig rutenett denne gangen, men ei midtlinje går da bra. Og hva med enda en midtlinje på høyre side av bildet? To midtlinjer, to blyanter. Ble slitsomt etterhvert, så jeg dro inn GIMP-guides igjen. Ingen vits i å «Forberede meg på dagen jeg måtte tegne noe uten GIMP-guides».

Endte opp med én linje som splitta i midten nedover, og 4 bortover. Beroer meg på en balanse i antall akkurat nå: Flere enn null, men ikke kjempemange.

En del proporsjoner er helt rare, delvis fordi jeg ikke starta med linjer før 40% av omrisset allerede var tegna.

Etterhvert kjentes det som om jeg gjorde ting i feil rekkefølge. Litt skyggelegging her, men der er det et helt bein som mangler, æææh. Fortapte meg i detaljer. «Jeg tegner en strek, men vet ikke hvor den hører hjemme»

Jeg vil ha samme detaljnivå overalt i tegninga. Så om jeg stopper etter 10 minutter ligger hele tegninga på rundt 3. Ikke 1 på noen deler, og 5 på andre.

Ble lei cirka 10min før jeg slutta å tegne. Proporsjoner som ikke stemte, lyst til å skyggelegge, heisann hva med bakgrunnen, meehh. Så jeg tydeliggjorde omrisset, og fylte inn et par viktige skygger. Og den foten jeg glemte. «Dette blir bare verre og verre. Jeg gjør det kun så det skal se mer ferdig ut på bildet»

Neste gang jeg bruker rutenett: Passe antall ruter, og flere rette streker i starten for å spare tid. Deretter fylle inn med sylindre, sfærer og kuber som basisformer. Tenker jeg. Én dag igjen nå, for den siste er allerede litt planlagt.

I hele dag falt lyset på papiret fra den andre siden, så hånda mi skyggela betydelige deler av arket. Noe å tenke på når man velger tegneplass, og jeg henter fram en IKEA JANSJÖ fra kjelleren for morgendagens økt. Lav vinkel på motsatt side av taklyset, tenker jeg.

Post: 76min 16sek. Inkluderes ikke i totaltida over, inkluderer 5min pomodoro-pauser
Sitat av Kutulu Vis innlegg
3 siste tegningene er jo dødsbra!!
Vis hele sitatet...
Takk! Viser seg at det ikke skal sååå mye kunnskap til for å se tydelig forbedring.



(Sjekk spoiler for progress pics)

Minotaur. 89min 56sek total (inkl. 5min pauser hvert 25. min). Research: 9min 0sek, databehandling (nedlasting, crop, rutenett): 3min 3sek, rutenett på papir: 3min 53sek, hente lämpa i kjelleren fordi jeg glemte den: 3min 53sek, skisse av omriss: 9min 30sek, senterlinje på bryst (se gårsdagens Love Life Drawing) + mer detaljert omriss ved å gå rundt hele en gang til + tegne et par muskler: 15min 33sek, interne skygger + mer detaljerte linjer i bildet: 45min 5sek. Skisse: Normalspisset Milan Graphite HB. Resten: mest den samme, og den spesialspissede, og Faber-Castell 9000 8B til mørkere deler. Viskelær: Kneadable rubber for professionals and artists - Bruynzeel design. På A8-kartotekkort fra HAN. Soundtrack: Do By Friday #100 - Jazz Apple og #89 - Gargac!

(Total tidtaking skal stemme, men det mangler en checkpoint der et sted. Skulle vært en ekstra mellom skygger og finish. Skal endre på måten jeg tar tida på)

I går hadde jeg lagt planen (lampe, pomodoro, laste ned, croppe, guides for cirka 1+3 for et rutenett på 8, grovt omriss, finere omriss, resten). Så var det å følge den i dag. Denne miniatyren fristet, men motivet er så kvadratisk. Valget falt på denne her av Daniele Spezzani. Skrollet forbi den først, fordi det var en tegning, og det å tegne av tegninger er skummelt (se gårsdagens tekst), men så var jeg modig nok likevel. Hvor er medaljen min.

Rutenettet ble skjevt. 2mm utgjør en betydelig forskjell på så små avstander. 18,5mm på den korteste, 2/18 = 1/9 = 11%. Syntes ekstra godt med de blå linjene på arket. Visket dem ut igjen og prøvde på nytt. På tide å finne fram linjal og legge vekk tommestokk.

Spisset normalblyanten mer i dag enn tidligere. Får se til å skaffe blypenn.

Kom til å tenke på line weight/quality (linjetykkelse) vs. hvor mørk ei linje er, og denne tegninga av Michael Metcalf i forbindelse med førstnevnte. Jeg var ganske sikker på at det finnes en versjon med feil linjevekt også, men minnet er minst et halvår gammelt, og det begynner å bli sent.

Lampa (IKEA JANSJÖ) gjorde det lettere å ta bilder, så her er progress-pics:

SPOILER ALERT! Vis spoiler

Grovt omriss:

Mer detaljert omriss:

Skygger:

Ferdig:



Noen feil:
- En del skygger er for mørke
- Venstrebeinet er merkelig nederst

Video: Sketching with Ink from Imagination (9min 24sek) Marshall Vandruff på Proko. For noen hester. Men framføttene på den siste?

Post: 102min 11sek, ikke inkludert i total-tida over.
Sist endret av Jonta; 7. februar 2019 kl. 03:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.