View Single Post
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew


Dragon. 12min 3sek. Pilot feed GP4 1.0, på A8-kartotekkort fra HAN. Soundtrack: How to Money, #012, The Why Behind Money.

Søren det er lettere å se på videoer om tegning enn å tegne selv. Hadde nesten glemt det. Lærepenge: Ha tegnesakene lett tilgjengelig. Alltid. I dag var det bl.a. "Sketchbook Tour with Cesar Santos - How to Become a Living Master" (53 min), og "Top 5 Shading Mistakes" (15 min) av Proko. Igjen kom leksjonen om at grunnstrukturen er betydelig mer viktig enn detaljene, så jeg målte en del i starten, og tok meg ikke bryet med å skrive bokstaver, eller sågar møysommelig kopiere teksten. Skrive kan jeg fra før.

Slem og skummel drage gjøres hele tida, uskyldig monster var i går, og "thoughtful dragon" gir meg sikkert noe jeg kan kopiere.

La spesielt merke til hvor lavt skuldra er

Fint å kunne bruke en del rødt. Prøvde å bruke forskjellige retninger på forskjellige deler av kroppen, og også mer rødt for å få mørkere toner. Knehasen er rar.



Vampire. 13min 35sek. Skisse med Milan Graphite HB 133, blekk: edding 89 office liner EF, på A8-kartotekkort fra HAN. Soundtrack: ATP #309.

Tenkte ganske fort på bilder jeg hadde sett fra gamle vampyrfilmer. Svarthvitt, høy kontrast. Mange av de er nok fra Dracula (1931), med Bela Lugosi i hovedrollen, Tod Browning som regissør, og Karl Freund som kameramann. Så jeg kopierte dette bildet, men med albuen foran nesa. Viser seg at dette kommer fra Plan 9 from Outer Space (1959), hvor Lugosi igjen har en rolle som Dracula, dør under innspilling, og erstattes av Tom Mason, som skjuler fjeset sitt for å unngå at folk ser at de har byttet skuespiller. Takk til immakinganotehere. Artige ting man lærer når man studerer subjektet sitt. Å tegne er å se folkens! (Hva mener du, "ser ut som en svær bart"?)

Proko intervjuer og forteller om Kim Jung Gi (NSFW) i How to Become a Master (16min), og kunstneren bruker et skriveredskap jeg mener å ha sett flere ganger ila. de siste dagene. "Brush pen" leser jeg i kommentarene. Har fått inntrykk av at det er litt som en pensel, med innebygd blekk. Kjekt med alt i én pakke, utbyttbar patron, og forskjellig linjetykkelse. Jake Parker (igjen?!) sammenligner 4 typer penn i How To Pick the Perfect Drawing Pen (18 min): Brush pen/fude pen, technical pen, ballpoint og nib/dip pen. Ballpoint har jeg brukt til nå, fude virker vanskeligere med det høyere antallet variabler, nibs kan ta seg en bolle, men technical? Det virker kjekt. Mindre varians enn ballpoint, og fyldige lag med farge? Ja takk.

På butikken kommer jeg på å se på "jernvaredelen" for å se om de har noe annet jeg trenger, og hey! 3-pakk med edding sin Fineliner office liner EF 89 eller hva nå enn modellnavnet deres er. Svart, rød og blå, 0,3mm. Yoink. (Fun fact: Butikker har telefonnumre. Som du kan ringe. For å forhøre deg om hvilke varer de har. Så trenger du ikke bruke det som unnskyldning for å ikke dra dit)

Vel hjemme ser jeg på et par videoer (overraskelse) for å finne ut mer, oppdager at strekene til de med vannløselig blekk kan etterbehandles med Aqua water brush pen... ting. En penn. Fylt av vann. Som man drar langs strekene. Så ser det mer vannfargete ut. Og man kan visst bruke dem til å male med vannmaling også. Witchcraft. Chelsea Gracei sin "Lineart Tutorial | How to Draw Smooth Lines with Fineliners and Pens" (11min) er grei.

Startet med Pilot feed GP4 1.0 fordi det er penna jeg har med meg til vanlig (har prøvd 2 stk. 4-fargede fra BIC, og en fra et merke som var for skamfylt til å presentere seg med navn. Tullskit hele hurven). Kommer jeg til å bli en avhengig snobb? Forhåpentligvis ikke. Ballpoint og technical er såpass forskjellige at jeg regner dem som forskjellige typer verktøy. Ideelt sett vil jeg kunne tegne med hva som helst, og ikke være brydd over at akkurat dette redskapet er mindre behagelig og enkelt enn yndlingen min. Men en del verktøy er såpass rævva at selv nybegynnere kræsjer inn i begrensningene deres, og ofte hiver fra seg hele hobbyen i fortvilelse. Og det er dumt. Penner tar ikke så sabla mye plass heller. Og er ikke så dyre. PM meg om du vil kjøpe noen brukte 4-fargers penner til redusert pris.

Papirtyper tenkte jeg også på, da Jake snakket om dip pen. Huff. Jeg holder meg til kortene nå. Tenker jeg går opp til A7-format neste måned. "Printerpapir"? Litt artig å ha en serie på 31 kort, om det så bare blir med den ene.

Vampyren ble skissert med blyant først, fordi jeg følger reglene fordi jeg har lyst til å bli flinkere (den barten tho. Snakk om å ikke se skogen for trær). Er glad jeg beholdt det lyse området i håret. Tok noen målinger, fant ut om "sight size"-metoden, og brukte den glossy skjermen foran meg som speil for albue foran nese. Skal jeg ha et faktisk speil på pulten også nå? Yay flere ting... "A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away." Jaja man må jo legge til noe i det hele tatt før man kan begynne å plukke vekk greier.

Målinga minner meg om dokumentaren "Tim's Vermeer (2013)" (80min). Anbefales.

Fy så mye jeg lærer, fy så mye jeg har på hjertet, fy så mye jeg tenker, fy så dyp.



Swamp monster. 24min 49sek. Skisse med Milan Graphite HB 133, blekk: Pilot feed GP4 1.0 & edding 89 office liner EF, på A8-kartotekkort fra HAN. Soundtrack: The Flophouse #275 - The Meg.

Har ikke sett noe særlig med skrekkfilmer, så bildesøk, finne noe som ser greit ut (av Phil Wilson), og kopiere.

Jeg har ikke noen grønn edding 89, så Pilot to the rescue. 3 forskjellige redskap krysser imo grensa for «irriterende når disse folka bruker så mye støff fordi det hever terskelen for å starte selv». Følg med i morgen, når jeg har tatt fram et viskelær, som jeg savnet i dag.

Video: Drawing Advice for Students - Asking Pros (15min. Proko). Mixed Mocca oppsummerer det greit: "1. Anatomy 2. Structure 3. Rushing 4. Practice". Så jeg tegnet en sylinder før jeg starta. Blir neppe den siste. Og jeg tok meg bedre tid. Og skisserte med et par tredimensjonale flater. Og brød meg ikke sånn med detaljer.

Et problem jeg fortsatt har er starten. Hvordan legge opp hvor forskjellige elementer skal. Får google litt. Ytterpunkter? Måle?

Det var fint å eksperimentere med edding-en: Annen vinkel og lettere strøk for å få lettere streker. De runde strekene på venstrearma for å skape dybde og kommunisere form. Svakere ringer utover fra ankelen, som seg hør og bør med elementer et stykke unna forgrunnen.

Jeg tenkte på negativt rom også. Snart blir jeg bitt av basillen.
Sist endret av Jonta; 19. januar 2019 kl. 22:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.