View Single Post
Hei folkens! Sitter her litt frustrert sent på natta med masse tanker.

Har en kjæreste som har vært borti veldig uheldige situasjoner med NAV. Hun var lærling som helsefagarbeider, men det ble tøffe tider som endte med at hun sluttet og da kom under NAV. Det har vært mye frem og tilbake på møter og telefonsamtaler.

Noen eksempler på dette er da vi skulle flytte så fikk hun beskjed om at daværende NAV skulle dekke husleie, livsopphold og depositum frem til Januar til den nye kommunen tok over slik at der ble en myk overgang. Alt dette ble sagt i ett møte med bare muntlige avtaler, men kunne ikke få vedtak den dagen for en eller annen grunn.

Hun fikk penger for November, men plutselig fikk vi ett vedtak der det sto at hun hadde bare fått innvilget for November fra NAV i den gamle kommunen. Så vi dro jo såklart ned til det nye NAV kontoret og forklarte situasjonen og søkte hos dem med en gang. De sa at de hadde opp til 1mnd behandlingstid selv om dette var en krisesituasjon selv om det bare var 12 dager igjen til neste husleie skulle betales.

I midlertid har hun og saksbehandler gjort rede for at hun fortsatt ønsker å utdanne seg som helsefagarbeider å skal prøve i praksis hos noen sykehjem før hun evt prøver å søke som lærling for å finne ut om hun først trives . Plutselig får hun et vedtak der det står at hun skal i ett kommunalt tiltak som vedhogger, søppelkjører eller flytte tungt lass omegn i kommunen. Dette tiltaket er jo gjort bak ryggen hennes selv om de hadde en plan innefor helsefag, er det lov?

Dessuten får hun bare innvilget 2mnd i gangen, og som vi da forstår må hun søke hver mnd for å kunne få dekket husleie, livsopphold og depositum siden det er 1mnd behandlingstid. De sier de bare innvilger 2mnd i gangen for henne siden hun bare er 19 år, er det noe som heter det?

Jeg har har nå deltatt i noen møter sammen med henne på NAV og jeg kan trygt si at de ofte driter ut muntlig. Saksbehandleren hennes er ekstrem når det gjelder hersketeknikk. Jeg kan spørre om enkle konkrete spørsmål og saksbehandleren styrer unna med å strate med noen annet som ikke har noe med spørsmålet å gjøre. Jeg lurer derfor om det er lovlig å ta hemmelig opptak av NAV møter, og kan det evt brukes om man skal klage til fylkesmann?

Håper noen kan gi meg gode svar, for jeg sitter oppe nesten hver natt og tenker på denne situasjonen for jeg blir så lei meg av at hun skal slite sånn med NAV. Om det er noe ekstra nyttig å vite om NAV så er det bare å dele, er takknemlig for alle gode svar!