View Single Post
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
274
Har tenkt mye på dette selv. At folk utvikler DP/DR av cannabis er ikke noe nytt, men jeg har også fått inntrykk av at det har tråder om dette, spesielt her på Freak, dukker opp oftere nå enn hva som har vært normalen over et lengre tidsrom. Kan slenge ut noen egne teorier (kun basert på synsing):

1 - Høyere THC-prosent. Generelt har det blitt enklere å skaffe røykings med latterlig høye mengder THC sammenlignet med tidligere. Dette øker naturligvis sjansen for utvikling av angst, psykotiske episoder osv.

2 - "Ufarliggjøring". Informeringen om risikoen rundt cannabis er i hovedsak delt i to retninger. Den ene baseres gjerne på samme type skremselspropaganda som ble brukt for 30 år siden, og brukes stort sett av politi, lærere og en liten andel politikere osv... generelt personer et hvert voksent menneske forstår ikke har særlig innsikt i temaet. Alle kilder som sier det motsatte, og gir inntrykk av at cannabis er fullstendig ufarlig oppfattes som mye mer troverdige (ikke at jeg sier de ikke er det), og bruker forskning og andre pålitelige kilder for å bevise poenget. For unge mennesker er det lett for å følge denne retningen ettersom det egentlig er vanskelig å se det store "objektive gapet i midten", og kan dermed utvikle et svært usunt forhold til cannabis som oppfattes som forsvarlig.

3 - Mer informasjon. Dette poenget strider litt i mot det forrige, men igjen, det er bare teori. Da jeg selv fikk DP/DR for 7-8 år siden, var det ingen som hadde hørt om det, og det tok lang tid å sette fingeren på hva det egentlig var. De fleste som leser jevnlig på Freak i dag (i alle fall rus-seksjonen) har gjerne plukket opp dette uttrykket og hva det innebærer, og er derfor kanskje mer "sensitive" på det måten at de kan trekke paralleller med en gang de opplever noe lignende (noe de fleste gjør en eller annen gang i livet). Et motargument mot dette er dog at de fleste som lager nye tråder sjelden bruker uttrykket selv, men kun beskriver hvordan de føler det, uten å egentlig trekke noen slutninger om hva det dreier seg om.

4 - Mer psykisk belastning. Denne er kanskje mer far off enn de forrige, men vi lever i en tid der ting forandres veldig fort, uten at vi egentlig rekker å registrere konsekvensene av endringene som skjer. I dag er det mye mer akseptabelt å snakke åpent om psykiske problemer enn tidligere. Dette er jo egentlig en bra ting, men hva om dette også fører til at mennesker underbevisst gir mer "næring" til sine egne problemer, slik at sjansen øker for at det utvikles mer omfattende psyksike lidelser?

Årsakene kan være mange, men jeg ser ikke på dette som en grunn til å ikke legalisere det. Legalisering vil gjøre det mulig å regulere THC-mengdene (til en viss grad), men kanskje viktigst av alt - Jeg syns ikke det virker som det går an å holde en fornuftig diskusjon rundt bruk, misbruk og skadevirkninger så lenge noe er ulovlig. Dette vil holde oss tilbake til denne "enten/eller"-holdningen jeg nevnte i punkt 2.