View Single Post
Du skriver veldig svevende, Lars99, og mye av det du skriver henger rett og slett ikke på greip. Det virker ikke som om du tar til deg noe av det noen skriver til deg, men la gå. Jeg gir det et forsøk, og jeg skal prøve å ta deg så alvorlig og seriøst jeg klarer.

Sitat av Lars99 Vis innlegg
Hei igjen.

Jeg vil gjerne starte med å si takk!

Takk for at dere ytrer deres meninger om hva dere mener er rett, eller sant. Jeg vet dere kun gjør dette fordi dere vil det beste for meg, og samfunnet vårt. Slik som jeg også vil.
Selv om vi ikke ser alt helt i samme lys, så er det svært opplysende å lese det dere skriver, og jeg har mye å lære av det, det er et par gode råd her, (i tillegg mange gode råd om det å ligge lavt for å beskytte meg selv og min egen fremtid/mitt eget rulleblad. Råd jeg i fortiden levde etter, men gikk bort ifra fordi jeg innser at livet handler om mer enn meg selv og mitt eget velvære)

Dere sier selv at man ikke vil gjøre forandringer gjennom å trasse/bryte loven/systemet.

Jeg sier man vil hvertfall ikke forandre systemet ved å følge det. Og man blir ikke kvitt korrupsjon ved å holde kjeft om det og finne seg i det.
Vis hele sitatet...
Du snakker mye om korrupsjon gjennom hele tråden. Selvsagt foregår det korrupsjon i det norske samfunnet. Hver dag, hele tiden. Men hvilken type korrupsjon er det spesifikt du tenker på, og hvordan mener du den påvirker samfunnet vårt i såpass negativ grad at du føler du må vie livet ditt for å stoppe den?

Du skrev i et innlegg her tidligere at "dere har politifolk på innsiden". De fleste, meg selv inkludert, vet at det er bullshit. Et par shitkids som løper rundt med softgun på gaten mens de har en halv plate på innerlommen har ikke politifolk på innsiden. Omtrent ingen i Norge i dag har det, men når faktisk noen har det er det bare å se til saken mellom Cappelen og Jensen. Det blir ansett for å være et såpast grovt lovbrudd at Jensen ble dømt til samfunnets aller strengeste straff; 21 år i fengsel. Tygg litt på dét.

Men jeg forstår at korrupsjon er det verste du vet og at du mener det er totalt samfunnsødeleggende. Da er det jo et spørsmål som åpenbarer seg: hvorfor er det greit at du driver med korrupsjon? Hvis du har en politimann på innsiden er jo det rein og skjær korrupsjon. Som sagt skjønner vi at det bare er pisspreik, men jeg ønsker virkelig å høre hva du tenker om dette.

Sitat av Lars99 Vis innlegg
Man forandrer ingenting ved å tenke, og å gjøre, som alle andre gjør, og har gjort i generasjoner.

Og det er på tide med forandringer.

Vi lever etter et veldig utdatert lovsystem og rettsvesen. Et system som er flere hundre år gammelt. Et system som dessverre er alt for lett å misbruke hvis man vet hvordan man man skal spille kortene, eller hvis man f.eks sitter på en stor formue man kan bruke som sosialt smøremiddel. Og det er dessverre også sånn at mange av disse kortspillerene også sitter på store formuer. Og mange av disse kortspillerene er så maktsyke noe til de grader at det rett og slett blir sett på som usannsynlig og urealistisk av de som hører om det og mange fornekter at det er sant. Rett og slett fordi de fleste ikke klarer å sette seg inn i en slik tankegang fordi den er så langt unna deres egen tankegang at de ikke klarer å fatte og begripe at noen andre kan tenke sånn. Og selv om de fleste ikke tenker sånn betyr ikke at ingen gjør det. Det er jo liksom ikke sånn at ordet "maktsyk" ble tatt ut fra en eventyrfortelling. Det er et ord som finnes av en grunn.

Og jeg tør å påstå at disse syke syke menneskene er villig til å gjøre hva som helst for å beholde makten sin. Inkludert det å implementere visse grunnleggende trekk i tankegangen til mennesker som det å følge loven til punkt og prikke uten i det heletatt å selv utgjøre seg en saklig, rimelig, og nøye gjennomtenkt mening om det faktisk er rett eller galt. (noe som før var et grunnleggende trekk i menneskers tankegang)
For hvis da noen mennesker følger denne loven, mens andre ser den for det den er og velger å ikke følge den, så vil dette føre til konflikt for små, totalt uviktige ting. Og da er menneskeheten for opptatt med å krangle over bagateller til å se hva det er som virkelig fåregår i det store bildet. Mens de på toppen med god oversikt kun har enda mere tid til å planlegge sitt neste trekk.

Dette kalles splitt og hersk teknikken. En teknikk som er relativt godt kjent den dag i dag, men ikke alltid har vert det. En teknikk du kan finne historisk dokumentert av de som styrte før i tiden flere tusen år tilbake.
Vis hele sitatet...
Her er det veldig, veldig vanskelig å følge deg på hva det er du egentlig mener. Hvem er de korrupte her? Er det politiet, er det politikerene eller er det de "superrike"?

Det virker som om du tror at du har innsett noe helt spesielt som ingen andre er i stand til å innse. Men beklager mann, det har du ikke. De altfor rike har mer makt enn den vanlige mann i gata, ja. Det du har innsett er enkelt og greit at kapitalismen også har negative sider. I Norge, som er et land med svært lite korrupsjon relativt til andre land, kan omtrent hvem som vil tilegne seg relativt mye makt. Hvem som helst kan bli politiker, og dermed sitte ved maktens bord. Man kan argumentere for at politikere kommer fra en liten klikk av mektige familier/omgangskretser, og at det er lettere å oppnå mektige posisjoner hvis man har korrekt etternavn eller har riktig onkel. Det er ikke nødvendigvis feil, men det betyr på ingen måte at det er umulig for andre, vanlige personer å oppnå samme makt. Har du erfaring fra innsiden av norsk politikk, eller baserer du hele synet ditt på hva som står på forsiden av Dagbladet? Jeg har nemlig erfaring fra det, og jeg innså rimelig kjapt at veien til å bli folkevalgt på Løvebakken slett ikke er så lang - så lenge man er motivert for oppgaven.

Sitat av Lars99 Vis innlegg
Dere trenger ikke tro på korrupsjon i Norge. Men jeg har tenkt til å vie livet mitt til å bevise det.
Vis hele sitatet...
Du har jo selv skrytt av at du personlig driver med korrupsjon, så å bevise det er jo verdens smaleste sak for enn høvding som deg. Navn på politimannen og bevis på at han hjelper dere fra innsiden = mission accomplished.

On a serious note; hvorfor tror du at vi ikke tror på korrupsjon? Om du hadde stilt deg på gaten og spurt folk om de tror det foregår korrupsjon i det norske samfunnet så ville de aller fleste svart "ja".

Sitat av Lars99 Vis innlegg
Forandringer må til for jeg gidder ikke å finne meg i all urettferdigheten som foregår den dag i dag.

Folk sier stadig at menneskeheten har det bedre nå enn noen gang. Og det stemmer kanskje. Hvertfall i den rike delen av verden. Men det betyr ikke at det er perfekt og at vi kan gi oss nå.
Vis hele sitatet...
Dette er jo virkelig en nobel tankegang, og jeg er helt enig med deg. Men hvis du tror at å vie livet ditt til å bekjempe forelegg mot hasjsalg og bevæpning av tullevåpen på åpen gate i Norge er den rette enden å starte i, da har du virkelig ikke forstått omfanget av det du skriver her. Bare det at du kan klage over politi og stat på den måten du gjør i denne tråden uten å risikere både ditt eget og de rundt deg sitt liv, tilsier at du strengt tatt ikke lever i den delen av verden hvor denne jobben må gjøres. Hvis hensiktene dine er så noble som du legger opp til burde du altså lagt innsatsen din til et annet sted enn Norge. Er hensiktene selvsentrert og egentlig handler om din egen "frihet" til å være småkriminell er det selvsagt mer hensiktsmessig å føre den her hvor du oppholder deg.


Sitat av Lars99 Vis innlegg
Vi må fortsette å utvikle oss. Og vi må innse at så lenge vi som et samfunn godtar at noen her i samfunnet har retten/autoriteten/fullmakten til å bestemme over andre, så vil noen av disse noen misbruke denne makten. Og sånn kan vi rett og slett ikke ha det. Og den eneste måten rundt dette er å avvikle disse fæle, ufornuftige, urettferdige maktposisjoner vi "tildeler" folk den dag i dag. Det er jo ikke sånn at vi stemmer over hvem som skal bli politi eller dommere. Det er ikke som om vi alle blir enige om det. Det er de som selv velger at de vil bli det. Og hvis de først søker en posisjon hvor de har makt over andre, så vil jeg si at bare det i seg selv er et varselflagg. Selv om jeg er klar over at noen også faktisk søker denne makten for å hjelpe folk.

Jeg mener selv at det å tildele noen makt, men å nekte andre den er helt feil. Det blir en helt feil maktbalanse, ute av balanse, med stort rom for misbruk.
Jeg mener selv denne makten burde vært gjevnt fordelt utover alle, at alle burde hatt retten til å slå ned på utmrettferdighet om de vitnet til det. Uten frykten for selv å bli stilt for retten.
Vis hele sitatet...
Så hvordan foreslår du at dette skal fungere i praksis? Det kan virke som om du ønsker et anarkistisk samfunn uten at du helt klarer å sette ord på det selv. Er det riktig å anta?

Og på hvilken måte føler du at du blir nektet noe her i Norge? Hvorfor kunne ikke du bli politi? Hvem nektet deg å engasjere deg politisk og direkte påvirke samfunnet på den måten? Hvorfor studerte ikke du juss selv, slik at du også en dag kunne bli dommer? Det høres jo helt forferdelig ut at du har blitt nektet alt dette, og det er av stor interesse hvis du kan forklare oss hvordan det har gått seg til.

Sitat av Lars99 Vis innlegg
Ett eksempel i dette tilfellet. En kamerat av meg så en kar banket dama si. Kameraten min banket opp han som banket dama si. Han måtte sone for det og sleit med å finne seg jobb etter han kom ut igjen. Han sleit i tillegg med psykiske plager når han kom ut fordi han var blitt overbevist om at han kun gjore det fordi han var blodtørstig og sadistisk.

Jeg har aldri banket noen i mitt hele liv men mener fortsatt det kameraten min gjorde var rett. Han forsvarte noen svakere som ikke var i stand til å forsvare seg selv.
(Dette er for ordens skyld en annen kamerat igjen. Og jeg må presisere at han først prøvde å stoppe han verbalt. Det endte i en slosskamp.)
Vis hele sitatet...
Dette er totalt irrelevant og er et dårlig eksempel, ettersom vi ikke kjenner saken og du åpenbart ikke er objektiv. Men generelt sett kan vi si at man ikke blir straffet for det du skriver her. Hadde kompisen din kun forsvart damen er det fullstendig lovlig og kalles selvforsvar. Å banke opp noen er dog ikke selvforsvar, det er vold. Jeg vet ikke med deg, men jeg er ihvertfall glad for at vi har et sett med regler som tilsier at man ikke kan banke dritten ut av folk på gaten helt ustraffet, uansett hva de måtte ha gjort på forhånd.


Sitat av Lars99 Vis innlegg

Jeg mener også at dere har noe å lære av meg, selv om dere ikke er enig i alt. Jeg mener fortsatt at det er helt galt å vende det andre kinnet til, kun for å redde sitt eget skinn. Man må stå på det man mener. Og hvis politiet ber deg helle ut ølen. Så protesterer du og sier NEI. Dette er min øl, dette er min kropp, og dette er like mye mitt land som det er ditt.
Vis hele sitatet...
Igjen, du forstår ikke hvilke kamper du må ta for å nå målet du forfekter. I hvilken verden er det å nekte å helle ut øllen sin en del av en frigjøringskamp? Du snakker i store ord om store forskjeller mellom rik og fattig, du snakker om korrupsjon og du snakker om menneskerettigheter - og i samme innlegg skriver du i fullt alvor at å nekte å helle ut øllen din når politiet ber om det er en kamp som er verdt å ta.

Det er din øl, og det er din kropp. Det er ditt land også. Men det er også mitt. Og nabo Andersen sitt. Og for at ting skal fungere for oss alle er det en samfunnsmessig enighet om at vi ikke drikker alkohol på gaten. Dette har vi blitt enige om at politiet skal håndheve. Og så har vi gjort det sånn at hvis du ønsker å være med å håndheve, så står du fritt til å bli politi hvis du vil. Er det slik at du synes at denne enigheten vi har om øl på gaten er tull, så er samfunnet konstruert slik at du står fritt til å bli politiker og endre lovene hvis du vil. Det er noe av det mest grunnleggende at det er slik et velfungerende demokrati fungerer, men det virker likevel å ha gått deg hus forbi. Å ta diskusjonen der og da, med dem som muligens er enig med deg men likevel er ansatt for å håndheve reglene demokratiet er enige om at skal gjelde, finnes det absolutt ingen ære i. Ikke er det spesielt smart heller.


Sitat av Lars99 Vis innlegg
Jeg er enig i at samfunnet er bygget på respekt. Og man må ta hensyn og vise respekt for andre. Men hvem skal ta hensyn til deg? Og hvem skal ta hensyn til meg? Hvis vi ikke engang viser hensyn overfor oss selv? Hvem er det vi da viser hensyn for? Loven? Er den viktigere enn oss? Lovgiverene? Er dem sitt ord verdt mere enn vårt?

Svaret er nei, nei, nei, og atter nei.
Vis hele sitatet...
Hæ?

Lover er til for alles beste - "the greater good". Så vil det alltid være slik at det er et fåtall som vil oppleve den spesifikke loven som noe negativt. Men samfunnet vårt består av fryktelig mange forskjellige mennesker med fryktelig mange ulike syn på ting, så å gjøre alle til lags er helt umulig. Igjen er vi inne på dette ordet demokrati.

(fortsetter i neste innlegg)