View Single Post
Jeg har, helt siden barndommen av, vært nysgjerrig på, og fascinert over, narkotiske stoffer. Likevel har jeg valgt et rusfritt liv. Dels fordi to nære familiemedlemmer ble litt vel nysgjerrige og fascinerte, og døde av bruken.

Likevel er jeg en ivrig leser av dette forumet, og har både ledd, grått og undret meg over trådene her inne. Men det er flere ting jeg ikke forstår, som jeg håpte noen her inne kunne belyse. Dere må gjerne bare svare på ett av spørsmålene, hvis det passer best.

Amfetamin:

1. Hvordan føler man seg på dette stoffet? Hva er tiltrekkende ved det? Basert på det jeg ser på TV og leser her, blir folk hyperaktive, slitsomme, bablende, paranoide og ute av stand til å sove. For meg virker dette angstfremkallende og ubehagelig. Hva er underholdende ved å være så rastløs? For meg, som ganske følsom og engstelig, er avslappende rus mye mer tiltalende, men kanskje det er nettopp det som gjør at jeg ikke forstår?
2. Jeg har lest flere ganger her inne at folk "speeder" i flere måneder i strekk. Hvordan lar det seg gjøre med tanke på søvn, matinntak, jobb og psykisk helse? Og sett bort ifra avhengigheten - hvorfor?
3. Er amfetamin like avhengighetsskapende som opiater?
4. Kan virkningen av Ritalin sammenlignes med virkningen av ren amfetamin?


Heroin:


1. I Trainspotting beskrives rusen som en helt fantastisk orgasme. Er du enig? Hvordan kan denne rusen best beskrives, fysisk og mentalt? Ser man fortsatt verden som "den er" eller er man helt borte vekk?
2. Jeg har lenge tenkt på heroin som "den ensommes rus", og som et stort rop om omsorg, - er du enig?


Generelt om rus(mis)bruk/forumet:


1. Plages du av hva familien din tenker om valgene du tar/har tatt/er i ferd med å ta?
2. To av trådene som har grepet meg mest er Bloodshoteyes sin tråd om "hvordan skyte heroin" og Tøffetoms tråder om nedtrapping. Vet vi hvordan disse har det i dag?
3. De av dere som bruker "kaffe er sentralstimulerende" som argument for å legitimere bruk av blant annet speed - er dere seriøse? (Jeg spør oppriktig, da jeg forstår at dette stemmer, men likevel har vanskelig for å se at dette er et solid argument)
4. For dere som prøver å slutte med rus - er dette forumet triggende?

Tusen takk for alle svar!