Tråd: Ateisme
View Single Post
Sitat av En deling Vis innlegg
For å avklare et par ting: The big bang er ikke noe man tror på, det er noe man vet som et vitenskapelig faktum. En kan selvsagt også vite dette faktumet og være religiøs.

Forøvrig er det ikke lett å forstå hva det er du egentlig spør om her. Spør du om hvordan noe kan bli til ingenting? Isåfall vil en typisk ateist og/eller vitenskapskjenner svare at man ikke vet. Vitenskapen har gjort utrolig store fremskritt på området de siste hundre årene, og det er godt mulig at vi en dag vet, men før den tid vil det være poengløst og uvitenskapelig å påstå at man vet alle aspekter ved universets opprinnelse.



Hva mener du med dette?

Religion velger avhengig av kultur og tidsperiode en forklaring på det man ikke har kunnskap om. Norrøn mytologi forklarte universets opprinnelse ved at den ble skapt av Ymes kropp i Ginnungagap, og at torden var Tor som slo med hammeren.

Ateisme og vitenskap forholder seg utelukkende til det man kan ha kunnskap om, og som kan vises gjentatte ganger gjennom direkte observasjon.

Å velge å tro at mennesker som levde for tusenvis av år siden hadde mer kunnskap enn moderne vitenskap om fysikk og kvantefysikk om universets opprinnelse, er galskap.

Dette er en av mange gode videoer på emnet: https://www.youtube.com/watch?v=wNDGgL73ihY
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet er Big Bang en teori, og ikke et vitenskapelig faktum. Selvom jeg har begrenset kunnskap på dette emnet, så velger jo jeg selvfølgelig å tro på det som er mest sannsynlig, nettopp Big Bang.

"Man kan aldri bevise en vitenskapelig teori, bare forsøke å motbevise den. Teorien om big bang hviler på tre fundamenter som på hver sin måte har overbevist flertallet av astronomer om at dette er den til nå beste beskrivelsen av universets utvikling."


Det jeg mener med denne tråden, var vel egentlig bare om det var noe svar, eller i det hele tatt en teori på hvordan universet ble til. Jeg er jo ikke religiøs, men i diskusjoner så har jeg ofte dratt opp dette argumentet og derfor lurte jeg på om noen bedrevitende hadde svar.

Men uansett, takk for ett godt informert innlegg, skal ta en titt på videoene!
Sist endret av stinkdyr; 9. april 2018 kl. 01:43.