View Single Post
Sitat av eriathwen Vis innlegg
Hei

Har en liten morsom diskusjon på FB akkurat nå angående hvordan en setning skrives, og lurte på om noen kunne hjelpe litt.

Hun skrev " vasket og laget middag" Jeg skrev "jaha, vakser du middagen først også du"
Hun Vasket OG laget middag

Jeg ja hvis du ikke vasket middagen før du laget den burde det stått -vasket, å laget middag.

Hva er riktig å skrive når hun vasket gulvene å laget middagen, skal de skilles eller sammenføyes??

Blir glad for hjelp av noen som er kyndig i norks gramatikk

eriathwen
Vis hele sitatet...
Jeg har vasket og laget middag. Rett og slett.

Sitat av uppdali Vis innlegg
Det er ikkje alltid slik. Folk flest kan ikkje og/å-regelen, sjølv dei som meiner dei kan honom. Han skal ut å fiske er eigentleg den einaste rette måten å skrive dét på. Jeg prøver å slutte og røyke tyder at du vil slutte, men samstundes røykje litt. Dessutan er å ein preposisjon på norsk; infinitivsmerket å sjølv er berre kort for åt (til). «Å dette att å bak» og «Det var midt å natt» er meir enn god nok norsk. Folk med meir sernorske dialektar og bokmål hovudmål kan såleis finne på å skrive: «Hun var ute å kastet». Dette er faktisk korrekt norsk, men kan hende med litt svak heimel i skrifttradisjonen åt bokmålet.
Vis hele sitatet...
Men det skrives fortsatt "jeg prøver å slutte å røyke". Han skal ut for å fiske blir mer riktig.