View Single Post
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Psykologi er et gøy årsstudium, men er nok ikke så nyttig om du ikke tenker studere det videre. Man sitter ikke igjen med så mye mer enn trivia knowlegde om psykologi. Jeg lærte katten min kommandoer ved hjelp av det jeg lærte om klassisk- og operant betinging. Samtdigi, om du har nok interesse for psykologi til at du vurderer å bli psykolog, så vil du ha glede av dette året uansett hva du til slutt blir.

I tillegg til innføringsfaget studerer man: Sosial- og personlighetspsykologi (gjennomgang av populære sosiale eksperiment, som Asch sitt konformitetseksperiment, Zimbardo sitt Standford prison-eksperiment, personlighet og hvordan psykologer tenker om det, med bl.a personlighetstester og hvordan man grupperer atferd for å få det til å gi mening), biopsykologi (forskjellige områder i hjernen og hva som skjer hvis de ikke funker, som, Brocas og Wernickes områder og hvordan man kan prate uten å forstå hva andre sier), utviklingspsykologi (med vekt på barns utvikling: hvordan man har tenkt om barn og hvordan man tenker om barn nå, IQ-tester og hvorfor/hvordan de finnes og fungerer, eksperiment som Still face-eksperimentet), kognitivpsykologi (vår bevisshet, hvordan vi tenker, får informasjon fra sanser til å gi mening kortids-, langtids og arbeidsminne, og mye annet), og metode (hvordan man forsker). Det er selvfølgelig mye annet også.