View Single Post
Fant du noen av dem TopKek?




Neuropsychedelia The Revival of Hallucinogen Research since the Decade of the Brain av Nicolas Langlitz

Neuropsychedelia er definitivt en av de mer seriøse bøkene på dette feltet. Langlitz har observert to moderne laboratorier som forsker på psykedelika i henholdsvis San Diego, California og Zürich, i Lucys hjemland Sveits, og tar sikte på å vvære en etnografisk studie av disse to meget forskjellige miljøene. Hovedvekten er likevel lagt på substansene og forskernes forhold til dem, så det er ikke en ren laboratoriestudie. Forfatteren bruker lite tid på å drøfte stoffenes fortid, det er samtiden som er i fokus, følgelig blir typer som Sidney Cohen som jeg ble kjent med i Acid Dreams sitert, uten at det regnes for nødvendig å forklare mer rundt hjem det dreier seg om. Timothy Leary og Aldous Huxley blir også vist til. Dette er en av grunnene til at jeg vil anbefale eventuelle lesere å ha en del kjenskap til LSDs historie før man gir seg i kast med denne boken. Tidligere nevnte bøker som Acid Dreams og kanskje LSD mein sorgenkind er gode steder å starte. The Doors of Perception er fullstendig nødvendig for fult utbytte.

Langlitz bok kan på mange måter leses som en introduksjon til samtidsforskning på psykdeliske stoffer.Han forklarer hindringer som ligger foran dagens forskning, fra ytre så vel som indre krefter. MAPS dukker også opp.

Det må nevnes at boken først og fremst tar sikte på å være et antropologisk verrk, og etter hva jeg kan se et veldig grundig et også. Litteraturlisten er på 30 sider, og navn som Weber og Latour dukker opp stadig vekk. Langlitz har ingen ting imot å sette en beskrivelse på vent for å følge opp et sidespor om et og annet. Personlig synes jeg dette bare er ekstra krydder i leseropplevelsen, men jeg antar at en med andre tilbøyeligheter vil oppleve dette som avsporinger og unødvendigheter.

Rett og slett et solid håndverk fra et område som har godt av noen som vet å dykke dypt uten å glemme å komme opp til overflaten med gjevne mellomrom. Anbefales!