View Single Post
Warz's Avatar
Trådstarter
764
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Eneste jeg ikke har skjønt med dette hittil er hvordan mining fungerer. Noen som vil forklare?
Vis hele sitatet...
Er en som har laget en mining guide, les den:
http://www.overclock.net/other-softw...ing-guide.html

Sitat av CHooBE Vis innlegg
Ok, bare lurte. Men hva skjer når "for mange" mister walleten sin? Jeg mener og ha lest at det kun er 21mill bitcoins, så stopp...

Hva hvis en kar er "rik" på dette, har en 15mill eller noe (er kanskje litt urealistisk men) så krasjer maskinen hans, vil de kunne generere nye (er dette besvart, så beklager jeg, har lest gjennom tråden, men kan ikke huske noe sånt bli nevnt)?
Vis hele sitatet...
Bitcoins vil fortsette å generere for evig, men siden antallet som genereres halveres vil vi i praksis aldri få 21 millioner bitcoins. Vi vil få 20.999999999999999999, men aldri 21.

La oss si at bitcoin er verdt 1$.

Så mister personen som har 15 millioner bitcoins sin wallet. Da er det 21-15= 6 millioner igjen.

Da stiger prisen på de 6 millionene som er igjen (mest sannsynlig).

Etterhvert forsvinner enda noen millioner, og prisen stiger igjen.

Og enda noen forsvinner, prisen stiger... og sånn vil det fortsette..

Etterhvert vil prisen per bitcoin bli så høy at veldig få (les: ingen) vil miste sin wallet. F.eks, hvor mange mennesker er det som mister milliarder av dollar når huset brenner ned fordi de har pengene under madrassen? Du kan fint ha en 500-lapp liggende hjemme, men 1 million? 10 millioner? Et sted går smertegrensen på hvor mye man kan tape.

Derfor vil folk ta backup av sin wallet.dat den dagen bitcoins er verdt nok for dem (eller at de legger bitcoins i banken) og dermed vil det bli mer eller mindre slutt på at folk mister bitcoins, de blir rett og slett for verdifulle!
Sist endret av Warz; 3. mai 2011 kl. 23:29.