View Single Post
Sitat av zerto Vis innlegg

imru al qays

Her er ca. 22 godt tørka flein av varierende størrelse. De veier altså 0,54 gram i mitt tilfelle. Det blir selvfølgig bare et løst anslag når det gjelder dine og jeg kan heller ikke gå god for hvor nøyaktig vekta mi er, men håper det hjelper litt!
Vis hele sitatet...
Nå er jo vekten av tørket sopp variabel pga. størrelse, men
opplever som regel å havne mellom 25 og 30 på grammet.
Du kan jo sjekke om vekten din er riktig ved å veie et kronestykke, det skal veie 4,35 gram.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Melder om suksessfull innhøsting av fleinsopp etter to uker med barfrost, etterfulgt av to tommer snø som smeltet før stormen som var. Dette støtter påstanden at soppen vokser til den er snødd ned. Stedet er i Nordland fylke.

For å bidra i vitenskapen om fleinsopp skal jeg nevne noe om dette stedet jeg har sanket betytelige mengder ila høsten.
Gammel slåttemark gjengrodd med bjørkeskog, deretter ryddet, pløydd, gjødslet med talle og sådd. Deretter sommerbeite for storfe i tre år til nå. Talle er et underlag for husdyr der denne besto av grov sagflis, halm og møkker. Nedbrytningen av denne foregår langsomt; graset næres av denne i flere sesonger og er ikke enda blitt helt til muld.
Vis hele sitatet...
Interessant. Har du nærbilder av soppen fra funnstedet - etter
frosten?

Når du beskriver flisdekket, blir dette lagt nederst, under halm
og møkk? Jeg ville tro fleinsoppen ikke trives med for mye
ved i substratet, men halm og møkk er den jo relativt glad i.