Tråd: Hvor er jeg?
View Single Post
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Tro og synsing? Jeg stiller noen spørsmål så hvordan kan det bli tro og synsing? Kommer med noen tanker om hvordan jeg ser på fenomenet. Når det kommer til sjel eller jeget så er det selvfølgelig et ullent tema med lite og mye dårlig forskning. Også er det en del forskning som er veldokumentert, men siden vi ikke forstår det blir det ikke lagt merke til. Som f.eks Ganzfeld_experiment
Vis hele sitatet...
Les selv nøye under overskriftene "Criticism" og "Controversy"! Under "Criticism" kommer denne frasen frem:
Terence Hines (2003) has written the ganzfeld studies cannot be said to provide evidence for psi as the alleged evidence disappears as the tightness of experimental controls is increased.
Vis hele sitatet...
Og hvis noen som helst klarer å bevise noe lignende ESP eller andre paranormale ting, venter $ 1 000 000,- fra James Randi. Utlovelsen har vært der i 20-30 år, men han har pengene enda. FÅ DET INN I HODET!

Sitat av Kaizen Vis innlegg
Også klager du på meg før du selv kommer med en vrøvl påstand.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se hva min "en vrøvl påstand" er.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Enig at det blir feil å genneralisere. Men det blir også vanskelig å se hvor grensen går , så da har vi jo god grobunn for diskusjon.
Vis hele sitatet...
Egentlig er dette en elendig grobunn for diskusjon! Da denne blir mest basert på synsing og lite vitenskapelige data!


Sitat av Kaizen Vis innlegg
Som jeg skriver i førsteposten.
Er det med sjel igjen et håpløst tilfelle av oss forsøke å beskrive et fenomen vi ikke er i stand til å forstå?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg synes det er ganske håpløst! For hvis det er noe vi ikke forstår, så får vi bare si "det er noe vi ikke forstår", så får vi forske mer til vi finner ut. Det er egentlig kun denne prosessen som er fruktbar. For med din og Toaru sin prosess kan vi likegodt finne ut, at det hele er en kjøttetende eplekake. For det dere baserer deres slutninger på er overtro og pseudovitenskap, som har lite med virkeligheten å gjøre. Begynn heller å les fysikk, biologi, kjemi og annen spennende naturvitenskap, podcasten Skeptoid er også veldig bra og morsom!

Sitat av Kaizen Vis innlegg
Det er f.eks tråder om gud her på vitenskapsforumet, som ikke er mulig å diskutere på noe annet en filosofisk nivå. Trodde dette skulle være mulig å diskutere vitenskapelig.
Her er f.eks en Yale forelesning om emnet. Arguments for the Existence of the Soul.
Vis hele sitatet...
Jeg gidder ikke å kaste bort tid på slike filmer, og jeg tror jeg er langtifra alene! Hvorfor skal vi heller ikke begynne å diskutere dodraugen her på vitenskapsforumet? Han er like godt bevist som gud! Men det er jammen mye mer sannsynlig at dodraugen eksisterer også. Han skal nå bestå av kjøtt og blod! Hva var det gud besto av igjen? Tankespinn og for mye fritid?

Sitat av Toaru Vis innlegg
Jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor en vil hige etter en livsfilosofi hvor mennesker er små og ubetydelige. Av alt vi kan observere er vår planet den eneste med action, også er vi ubetydelige kun basert på størrelse..?
Vi nordmenn er kjente for jantelov-ideologien vår, men det får være grenser.. :P
Vis hele sitatet...
Dette har ikke noe med janteloven å gjøre! Det er heller hva vi kan bevise! Og vi blir ikke så betydningsfulle når en tenker på:
-For eksempel det er sorte hull der ute som kaster stjerner, som dverger vår sol, rundt som pingpongballer. Og solen, jorden og oss på lasset hadde ikke blitt en liten forrett en gang, hvis vi hadde kommet nær nok en av disse! Men ta det med ro! Det nærmeste supermassive sorte hullet er i sentrum på melkeveien med en tyngde på ca. 4 000 000 ganger solens ca. 30 000 lysår unna. Så vi blir ikke påvirket av denne med det første! Men det er mest sannsynligvis godt over 1 000 000 sorte hull i melkeveien, som kommer fra stjerner som har dødd. Men jeg ville ikke ha bekymret meg så mye om disse heller, selv om dem ikke har noe problem med å sluke solen og oss på kjøped de heller.
-Men det er også nok av farer som truer oss! Her kan vi nevne jordskjelv, supervulkaner, meteoritter og kometer. Husker dere meteoritten som kom for litt over ett år siden? Den var bare noen få meter i diameter. Tenk hvis det kommer en på mange kilometer! Og her er det IKKE spørsmål OM det kommer til å skje, men det er heller NÅR! Og er den stor nok, utsletter den oss og kanskje planeten også! Det samme med supervulkaner. For ca. 74 000 år siden var det en supervulkan, som nesten klarte å utrydde menneskeheten fra jordens overflate. På Wikipedia siden om katastrofen og en veldig bra dokumentar fra BBC (Supervulcanoes og 6 deler til), så er estimatet at det var 5 000-10 000 mennesker som overlevde denne katastrofen. Og vi alle er etterkommere etter disse. Og den spydde ut ca. 2 800 km3 aske og lava, og med Norges areal på 385 178 km2 vi det si den hadde dekt hele Norge med nesten 7,3 m tykt askelag. Den i Yellowstone er like hakk i hel, når det gjelder materie spydd ut. Så mye på jordkloden havner nesten i steinalderen, når den får utbrudd. Og etter statistikken er det fra nå til om lag 20 000 år til. Og det er ikke umulig det blir en del år med vinter etter denne, kanskje flere tiår. Kanskje dem kommer til å slite med å dyrke fre havre og kålrot på Cuba til og med.
Og med dette i bakhodet, så er vi "bare noen usle lus på noens rygg!"

Og en annen ting; hvilken moderne vitenskapsmann har sagt vi er alene i universet? Etter vi har oppdaget at det er planeter over alt (vi har funnet godt over 500 nå), så tyder det meste på at universet er fult av planeter; og dermed antageligvis fullt av liv.

Sitat av Toaru Vis innlegg
Og; alle som påstår at sjelen ikke eksisterer er mer anti-vitenskap enn de som påstår at den eksisterer. You biased people, you I mine øyne er dette noe av den viktigste forskningen som kan gjøres for øyeblikket.
Vis hele sitatet...
Først lær deg hva "bias" betyr, som Provo påpeker og forklarer. Og hvorfor er det uvitenskapelig å benekte noe, som ikke er bedre bevist enn Skybert? Hvis du mener du kan bevise at sjelen eksisterer, så bevis det! Og jaggu får du ikke $ 1 000 000,- på kjøpet også! Og skulle det vise seg at den eksisterer, så vil nok fysikken ta seg av denne, når den tid kommer! Og da blir det som tidligere ting, mye en trodde blir bevist feil!

Sitat av Toaru Vis innlegg
Det er bare en skam at moderne vitenskap demoniserer forskning på sinn, bevissthet og psykedeliske stoffer.
Vis hele sitatet...
Sinnet blir det da forsket veldig mye på, som Provo påpeker! Men det med bevissthet kontra psykedeliske stoffer, så er det TO faktorer, som har satt en effektiv brems på dette!:
-Ved eksperimenter med psykedeliske stoffer fant man ut, at det for ofte gikk fryktelig galt med dette. Se for deg en som har schizofreni, som da har gedigne problemer med virkeligheten, får en "bad trip" på f.eks. LSD. Jeg har da vondt for å tro, at det blir noe fremgang ut av dette! Men det er noe ytterst få, som får lov til å gjøre KONTROLLERTE forsøk med dette. Grunnen til så få, får du se i neste argument.
-Mye av den restriktive narkotikapolitikken har vi PÅ GRUNN AV mennesker som "selvmedisinerer", og tror en kurerer seg selv med slike stoffer. Det er oftest en gjeng som ikke aner/ante hva dem putter/puttet innpå, og hvilket potensiale det har på å kjøre psyken helt på ræva! Særlig hvis en ikke har det alt for bra fra før. For dette er noe en oftest ikke vet selv, før en virkelig har crashlandet med trynet i asfalten, hvor dårlig egentilstanden rent psykisk egentlig var/er. Men det er en grupper stoffer, som er ypperlig til å lure seg selv, med å finne mening i ting uten mening! Og det samme er med religion!


Sitat av Toaru Vis innlegg
De nekter (nesten religiøst) å trå inn i tematikk som ikke kan bevises objektivt.
Vis hele sitatet...
Noe du tydeligvis ikke har skjønnt enda, det er nettop dette som er vitenskapens styrke! For når det er bevist objektivt og gjerne fra mange vinklinger, så vet vi med rimelig stor sikkerhet at det stemmer! En prestegjengs ord er egentlig ikke mer verdt enn det "brune blekket, som vi nesten trykker på papir daglig!" Dem har ikke bevis på noe!


Sitat av Toaru Vis innlegg
On-topic: KP til Dodecha for å dra frem "pineal-kjertelen". Om sjelen eksisterer ett sted i hjernen vår (og ikke i hele hjernen på én gang), virker denne kjertelen som en god kandidat.
Utover dét burde du bare prøve noe sopp eller DMT, og finne ut av spørsmålene selv. Ingen kan overbevise noen andre om noe som helst når det kommer til spiritualitet (bortsett fra ateister da, de koser seg med pratingen og overbevisningen sin).
Vis hele sitatet...
Det blir jo helt feil å drive på slik! Hvorfor er ikke "spiritualiteten" lenket til blindtarmen? For jeg føler meg ganske sikker på, at jeg har like mye bevis i min påstand, som du har i din "pineal-kjertel"! Og etter sjekking på pienal-kjertel, så har den vist noe med mealtonin produksjon++. Og på den samme siden står det:
Numerous spiritual philosophies contain the notion of an inner Third Eye that is related to the Ajna chakra and also the pineal gland, and to which is attributed significance in mystical awakening or enlightenment, clairvoyant perception, and higher states of consciousness. This idea occurs historically in ancient central and east Asia, and also in contemporary occult theories relating to yoga, Theosophy,Hinduism, Pagan religions, and New Age spiritual philosophies. There is no clinical evidence to support these assertions.
Vis hele sitatet...
Når det gjelder religioner flest, virker det nesten som den eneste kjertelen den kommer fra; er analkjertelen! Religioner flest stinker iallfall like mye! Og er like full av logiske brister!
Hvis du tror så fælt på guden din, så må du da også godta dette:
-Jorden er universets midtpunkt, og alt går i bane rundt jorden! Galileo Galilei og Nikolaus Kopernikus holt nesten på å miste livet p.g.a. de sa noe annet enn det sto noe annet i bibelen.
-Gud skapte verden på 6 dager, på den 7ende lå han på latsiden. Så han skapte alle individer og alt liv på jorden! Gjelder dette også f.eks. Adolf Hitler som fikk kverket noen millioner folk? Eller hva med en del parasitter, der f.eks. Plasmodium falciparum (malaria) kverker ca. 3 millioner mennesker årlig. Eller hva med en rekke andre som ødelegger livet til sine ofre totalt, og under store pinsler. Slik som leverikte (en mark som spiser opp levra di mens du lever, helt til du dør av leversvikt), Dioctofyme renale (giant kidney worm som også går på folk) eller hva med flere arter mark som gnager ganger i hjernen (mens du lever), eller kryper og spiser under huden også øyne. For hvis gud har skapt alt liv, så har han også skapt disse, eller? Og hvis så; er da gud god??

Sitat av Kaizen Vis innlegg
En ting til jeg synes er sprøtt å tenke på er instinkt. Jo, vi har det med oss i genene , men alike vel. Så en dokumentar om en fyr som fikk tak i egg fra ville kalkuner. Han klekket kyllingene og levde sammen med dem hele døgnet , bortsett fra når de sov. Instinktene alene gjør at kalkunene er i stand til å klare seg fint i skogen. Hvordan er det mulig at dyrene allerede vet at en type snok er fare , mens en annen ikke er det. De har også forskjellige varslingsignaler for hver av snokene ,som også harmonerer med andre ville kalkuner sine lyder/språk. Enda disse kalkunene han er med , aldri har vært i kontakt med andre kalkuner. Og alt dette er kodet inn i genene. Og detter er jo også en del av jeget. For dette må jo også være kodet inn i hjernen.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du må skille "jeg"et og instinkt. Instinkt har alle skapninger på jorden, også mennesket! Mens logisk tankesans blir mindre og mindre gjeldende, ettersom hjernen blir mindre og mindre. Og da står instinkter for mer og mer av det en gjør. Jeg antar dere er gutter... La dere merke til som barn, at dere fikk full reaksjon av å se musa på et kvinnfolk i et "pappablad"? Selv om dere knapt viste hva dere så bilde av. Det er instinkt! Eller komme seg inn i lyset, når noe i mørket skremmer en. At det nesten ofte er umulig å puste, når noen eller noe blåser deg i ansiktet. Et instinkt som hindrer spebarn i å drukne. Det samme hvis du skremmer en flokk fugler (duer), så tar dem til vingene med en gang. Mens f.eks. noen rådyr vil stoppe opp, og vurdere situasjonen noen 1/10-deler av et sekund, før de løper agårde. Her viser fuglene instinkt, mens rådyra viser tankevirksomhet. Men selvsagt kan en (lære å) overkjøre mange instinkt ved logikk og/eller øvelse! Slik som diverse nødhjelskurs o.l.

Ellers er det ikke så snodig at instinktene kan lagres i hjernen! For når du lærer ting, dannes det flere nevroner/dendritter mellom nerveceller i hjernen, eller noen blir koblet om. En kan se på instinktene som koblinger gjort ifølge av et "koblingsskjema", og skjemaet heter DNA. Mens det meste av personligheten er antageligvis noe du får iløpet av ditt liv, særlig de første (3-6) år av din barndom. Mens noen personlighetsforstyrrelser har en eller flere genetisk(e) komponent(er), som disponerer disse. Du kan se på disse som en hovedbryter. Lyset kommer ikke på før, lysbrytere OG hovedbryteren er i en på-stilling. Hovedbryteren er gener, mens lysbryteren er miljø.