View Single Post
Sitat av Dough Vis innlegg
Før du trekker noen flere konklusjoner sjekk hva det innebærer å bytte.

Jeg gjorde det selv på min Thinkpad i samråd med service/support etter en enkel oppskrift som alternativ til å sende inn.

Ja det er smått og pirkete og selvom det ikke virker sånn er det faktisk lager for å kunne fikses/byttes uten å være NASAingeniør.
Vis hele sitatet...
Ja er de nå det? Noen av laptoppene jeg har byttet ting på er såpass knotete å jobbe på, og med så lite gjennomtenkte løsninger feks på keyboard kontra hvordan de har løst jobben på dyrere modeller at jeg stiller meg faktisk tvilende til om det egentlig er meningen av folk skal klare det selv. Og samme spørsmålet kan en ofte stille om en sjekker priser på original deler her i Norge. Enten er prisen skamhøy, eller så vil de bare selge "en hel pappeske" med kabler eller klemmer.
En er jo nesten nødt til handle på ebay på slike prosjekter for at det skal gå rundt.

Hvofor keyboard kontakter midt under keyboardet? Plasseringen er jo helt tullete når folk må jobben nesten i blinde og med obskure "spesial-verktøy" som en gjerne må lage selv for å ledning og kontakt sammen. Det er jo ingenting til tilsier at plasseringen må være på absolutt vanskeligste plass mtp montering. Det er jo på slike keyboard at en kontakt/klemme ryker fordi en blir surrende og forsøke så ganger også plutselig prøvde man en gang for mange.

Modeller i dyrere serier har helt andre chassis, langt færre skruer, og langt mer forseggjort kontrsuksjon som gjør at en kan bytte feks keyboard på et kvarter i helt rolig tempo. Mens en billigmodell så kan en blir smått svett i pannen etter en time eller to når en fortsatt ikke har fått sammen dritten.

Også sett noen billig modeller som har skjermledning passert slik at den før eller siden blir gnagd i filler av hengslene til skjermen. Så når skjermen plutselig blir sort og eieren begynner å spørre "pc-kyndige" hva som er årsaken så blir det fort svar som at det ikke lønnes å feilsøke eller betale teknikere eller verksted opp mot 800-1000 kr timen for at noen skal sjekke. Men det kan faktisk være så enkelt som å bytte en kabel til 25 kroner, og bruke litt tid på å sikre at den ikke blir slitt der den nye blir lagt.
Sist endret av _abc_; 11. september 2020 kl. 09:25.