View Single Post
Sitat av griped Vis innlegg
i et tett rør vil vannet i toppen nå samme fart inn i røret som hastigheten vannet har oppnådd av tyngekraftens aklserasjonshastighet i bunnen av røret. Sett vekk fra friksjon, treghet, etc. Så dere mener altså hvis jeg tar ei 1,5l tomflaske og borrer et hull i bunnen og fester et sugerør i hullet og fyller den opp med vann så vil flasken tømmes like fort om sugerøret står horisontalt rett ut som vertikalt rett ned? Isåfall trur jeg dere tar kraftig feil
Vis hele sitatet...
Du kan utføre et enda enklere eksperiment: Bor et hull i flasken og se hvor lang tid det tar før den tømmes. Deretter setter du et sugerør i hullet og gjentar. Forsøk med ulike lengder på sugerøret. Dersom din hypotese er korrekt, så skulle man forvente at flasken ble tømt fortere og fortere ettersom sugerøret ble lenger. Dersom min forståelse av problemstillingen er korrekt vil jeg derimot forvente at tømmetiden øker. For laminær flyt av en supervæske skulle sugerørets lengde være ubetydelig, men for mer viskøse væsker vil friksjon i sugerøret være utslagsgivende for resultatet. Som AlF3 påpeker over, så er det både uinteressant og meningsløst å synse når du såpass lett kan undersøke det på din egen kjøkkenbenk.

Det er forøvrig litt underlig at du er såpass påståelig. Du kom hit med spørsmål fordi du ikke fant det du lette etter, men du insisterer like fullt på at du har forstått fysikken bedre enn alle oss andre. Hvis så var tilfelle, hvorfor har du da ikke funnet løsningen?
Sist endret av Myoxocephalus; 22. desember 2018 kl. 16:04.