View Single Post
Reinert med beine !
griped's Avatar
Trådstarter
819
Jo men friksjonen kan jo ikke være så enorm. Hvis jeg feks har 8meter fall med et 50cm diameter rør. Så må det jo ganske enkelt kunne regnes ut hva flowen vil være. Er det 8*9.81* arealet av røret som er 0,196m2=15,38m3/s? eller 1,5m3/s? eller 0,15m3/s?

siterer fossingkraft.no:

"Hvor stort trykktap er akseptabelt?
Dette er en ren vurderingssak, men det er vanligvis ikke lønnsomt med et trykktap som overstiger 10% av bruttofallet.
Det akseptable tap i røret blir gjerne et kompromiss mellom ønsket om lavest mulig tap, dvs større rørdiameter og lavest mulig kostnad, dvs mindre diameter."

Herregud, hvis friksjontapet er >10% så får jeg jo en suuuper pekepinn på effekt jeg kan hente ut. Missforstå meg rett. Jeg vil bare ha teoretisk potensiell energi. Og kan fint trekke 10% fra dette. Bare jeg kan vite om jeg kan produsere 15kwh eller 2kwh...

siterer fossingkraft.no:

"Hvor stort trykktap er akseptabelt?
Dette er en ren vurderingssak, men det er vanligvis ikke lønnsomt med et trykktap som overstiger 10% av bruttofallet.
Det akseptable tap i røret blir gjerne et kompromiss mellom ønsket om lavest mulig tap, dvs større rørdiameter og lavest mulig kostnad, dvs mindre diameter."

Herregud, hvis friksjontapet er >10% så får jeg jo en suuuper pekepinn på effekt jeg kan hente ut. Missforstå meg rett. Jeg vil bare ha teoretisk potensiell energi. Og kan fint trekke 10% fra dette. Bare jeg kan vite om jeg kan produsere 15kwh eller 2kwh...
Sist endret av griped; 21. desember 2018 kl. 15:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.