Tråd: Pensla hasj?
View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av kmsc Vis innlegg
Jeg snakker om farmakodynamikk. Fordi hvor mange stoffer har ikke egenskaper til å fremkalle effekter som Skal man slå alt under en kam? Da har jo i såfall nesten alle droger psykedeliske effekter.

Hvordan man definerer er en ting, men hva som faktisk skjer i hjernen er en annen. Det som er felles(som nevnt) og noe jeg ikke trenger forklare til deg er den unike mekanismen på 5ht2a. aktivitet i denne er obligatorisk, men likevel finnes det noen få unntak, men ingen av dem er cannabis.
Vis hele sitatet...
Nå synes jeg dette begynner å dras særdeles unødvendig vekk fra trådstarters spørsmål, det begynner å bli støy.

Igjen er det ingen klar teknisk definisjon på psykedelika, du prøver å omtale det som et klinisk ord brukt i farmakologi. Det er ikke noe sted der det kommer frem at et stoff kreve aktivering av 5HT2A reseptorene for å klassifiseres som psykedelika. Derimot omtales det som en gruppe innenfor definisjonen psykedelika: Seretonergiske psykedelika.
Men for å legge denne totalt unødvendige avsporingen på is: Nei cannabis faller som sagt ikke under den klassiske psykedeliske definisjonen, men kan gi psykedeliske effekter i noen tilfeller.
Jeg er enig i at milde versjoner av symptomene som forvrenging av tidsperspektiv, sterkere farger, følelse av spirituell oppvåkning ikke er nok til å kalle det en psykedelisk opplevelse. Men nå snakket jeg om de ekstreme tilfellene: ikke at tiden går litt fortere fordi du har det morro, men at du har dødsangst fordi du er overbevist om at tiden faktisk har stoppet.

Det kan vi vel være enige om og så kan vi fortsette å diskutere trådstarters situasjon i stedet for å bastant henge oss opp i definisjoner.