Tråd: Pensla hasj?
View Single Post
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
357
Sitat av nether
Farmakologisk er cannabis et psykedelika. Du har misforstått. At stoffer har serotonerg virkningsmekanisme er ikke et absolutt krav, men det er typisk for de mest klassiske psykedeliske stoffene.
Vis hele sitatet...
Nei noen unntak, da tenkte jeg i hovedsak på stoffer som ketamin, pcp og andre dissosiative. Ja, de klassiske, som er mesteparten.

Sitat av nether
Andre stoffer binder til andre varianter av serotoninreseptorer, som eksempelvis MDMA som binder til TAAR og VMAT2
Vis hele sitatet...
Enig. Og ja det er svært mange analoger.

Afaik, så er faktisk mdma også en 5ht2a agonist(itilegg til flere innen 5ht) men mye av dette skyldes vel metabolitten mda, som er regnet for å være mer psykedelisk enn mdma, da kanskje fordi det er en kraftigere agonist på førstnevnte? Poenget er vel at når man tar mdma, vil man naturlig nok få i seg mye mindre av mda, enn om man hadde tatt dette alene.

Sitat av nether
I tillegg kommer alle dissosiative psykedeliske stoffer, der omtrent ingen av dem binder til 5HT2a. De aller fleste dissosiative stoffer er NMDA-reseptorantagonister. Her finnes det en del velkjente stoffer som ketamin, PCP og MXM (MXE). Disse har ingen effekt på 5HT2a, men er helt uten tvil svært psykedeliske stoffer.
Vis hele sitatet...
Ja det var igjen akkurat denne gruppen jeg siktet til som nevnt. Jeg så over wikipedia-listen, så her var det nok å bryne seg på mildt sagt. Det jeg må si, som overrasket meg var at flere av stoffene her faktisk ble klassifisert som psykedelika. Jeg ville ikke mistenkt xenon, syntetiske cannabinoider, nitrogenoksid, flere fra gruppen piperaziner, antiparkinsons-medikamenter og mange flere.

Og jeg glemte legge til egenskapene til mitrazapin, et eksempel på at jeg ble veldig overraket over at denne kunne ha noen form for rent psykedeliske effekter når man ser på virkningsmekanismen som tilsier den heller burde hatt anti-psykedeliske egenskaper, om man kan si det sånn.
Sist endret av kmsc; 14. november 2018 kl. 12:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.