Tråd: Pensla hasj?
View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av kmsc Vis innlegg
Nei det er det ikke. Vet du i det hele tatt hva kriteriene for å kalle et stoff "psykedelisk" er? Kom gjerne med en kilde som fastslår at cannabis er et psykedelisk stoff.

Det er vel ikke heller psykoaktivt du mener?
Vis hele sitatet...
Nei han mener psykedelisk. For det er det Cannabis er om det er potent nok: Forvrenging av tidsperspektiv, sterkere farger, følelse av spirituell oppvåkning, angst, paranoia.
Klart er det en stor forskjell på LSD og Cannabis men å si at det ikke har noen psykedeliske
effekter blir feil.
Vi har en egen tråd her på bruket kalt merkelig effekt av stoff, antallet rapporter der du kunne byttet ut ordet hasj/Cannabis med f.eks sopp og du hadde ikke kunnet skille de ut fra faktiske
tripprapporter er mange.
Men igjen får jeg presisere at det er store forskjeller, man tripper ikke hver ganga man røyker seg fjern, det ser ut til å skje tilfeldig med erfarne brukere: jeg har selv opplevd spesielle tilfeller.
Jeg var hos en kompis etter jobb og så røykte vi ei pipe og jeg ble helt satt ut: følelse av å miste balansen, nesten besvime, og så stivnet jeg til av frykt. Kompisen min i mellomtiden var helt uvitende til hva jeg opplevde, da han var mer opptatt av PlayStation. Lang tid gikk der jeg prøvde å konsentrere meg om pusten min og bare ro meg ned.. farger var mer intense, jeg kunne føle vibrasjonene av bilene som kjørte utenfor i den travle gaten, sansene mine var på høygir. På dette punktet hadde jeg 15 år med cannabisrøyking bak meg.

Men spørsmålet er, hva er definisjonen på psykedelika?
Det er et ord som ble først brukt av psykologen Humphrey Osmond når han korresponderte med Aldous Huxley. Og selv om mange ser ut til å ha sterke meninger om det så er der ingen konkret definisjon: det refererer til en gruppe psykoaktive stoff som gir visse effekter.
Man kunne kanskje i et forsøk på å være diplomatisk si at Cannabis ikke er et tradisjonelt psykedelisk stoff, men at det absolutt er mulig å få psykedeliske opplevelser på det.

Føler for å ta med litt om pensling og, siden den myten ser ut til å leve godt enda.
Det virker på meg som det er to faktorer som holder denne myten i live:
1. Det er flaut å bli tatt på senga av noe så vanlig som hasj
2. Hysteriske foreldre.

Og disse to faktorene er på hver sin side av en viss samfunnsgrense, noe som kanskje bidrar til at den blir enda mer seiglivet.
Den første faktoren henger sammen med mine erfaringer og observasjoner, du finner det samme innen alkohol: 99% av de som kommer til legevakten har ikke fått i seg noe annet enn alkohol uansett hvor hardbarket de påstår at "jammen jeg blir jo ikke så når jeg bare drikker". Svaret er jo, du kan bli sånn, bare fordi du kjenner til et rusmiddel betyr det ikke at hver befatning med det vil være den samme.

Jeg har sittet med en forelder å diskutert dette, og det er for meg nesten komisk hvilke attributter de gir deres oppfattelse av dealere.
Du skjønner at dealere er målbevisste på å skade samfunnet, og de tjener gode penger på det. Derfor tenker de langsiktig, de må planlegge hvordan de får størst kundebase, og da må de ha varer som gjør at folk kommer tilbake. Som om ikke hasjen var nok, neida disse dealerne kjøper visstnok svindyr heroin som de så pensler på hasjen sin, glem at de taper tusenvis av kroner på denne operasjonen for det tjener de visstnok inn etterhvert fordi når de får brukeren avhengig så selger de dårligere være til de for samme pris.
Jeg klarer nesten ikke utrykke hvor langt fra sannheten dette bildet er..
Møt Ola hasjselger, han er en litt alternativ fyr som kanskje ikke helt har funnet sitt sted i samfunnet. Det starta med at han organiserte kjøringa blant kompiser, etterhvert kjøpte han heller litt mer til litt billigere pris og kunne finansiere sitt eget forbruk og kanskje litt til.
Bildet nå om dagene er bedre enn det var før i og med at dyrking har blitt enklere: kortreist og lokalprodusert dop er bra, så slipper man å sponse alskens dritt av kriminelle organisasjoner i verden.

Dealere er relativt godt beskrevet i typiske stonerfilmer: Bong Water f.eks
En litt halvsløv fyr som har et nettverk med bekjente som kjøper av ham. Hele ideen om å aktivt rekruttere brukere er helt latterlig: Dop selger seg selv, du trenger ingen PR, rusen gjør det for deg. Faktisk går det heller andre veien, man får ofte beskjed om å holde kjeft, eller om noen skal ha noe så må de gjøre det via deg siden dealere ikke er begeistret for nye ansikt hele tiden. Slik ender man kanskje opp med å være mellomleddet til noen andre, og så ender man opp som dealer selv om man orker.
Sist endret av Dodecha; 14. november 2018 kl. 22:19.