View Single Post
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det er nok ikke slik at dommeren dømmer utifra graden av forståelse for fornærmedes belastninger...

Som slashdot sier; dette handler om faktiske tap. At man velger å ta noe ekstra ille opp kvalifiserer ikke til at man er utsatt for noe som automatisk impliserer belastninger tilsvarende opplevde tap
Vis hele sitatet...
Forstår hva du mener, Tom, men hvis du ser nærmere på skadeerstatningloven pargraf 3-6 a så sier den noe om det:

"Den som uaktsomt har satt frem en ytring som er egnet til å krenke en annens ærefølelse eller omdømme, skal yte erstatning for den lidte skade og slik erstatning for tap i fremtidig erverv som retten ut fra den utviste skyld og forholdene ellers finner rimelig. Han kan også pålegges å betale slik erstatning (oppreisning) for skade av ikke-økonomisk art som retten finner rimelig."

Så det blir en vurdering fra sak til sak. Og det skal ikke jeg legge meg opp i om det er i dette tilfellet, det får være rettens jobb

Edit: Nå ble jeg litt usikker på om å legge ut bilder er en "ytring", men det finnes andre paragrafer som kan "erstatning av ikke økonomisk-tap". Men nå venter pub´en, så jeg har dessverre ikke tid til å fiske opp
Sist endret av Mr.NicePrice; 4. februar 2016 kl. 18:34.