View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg er så drittlei av den påstanden der
Vis hele sitatet...
Jeg ser at dette gikk veldig inn på deg og jeg beklager hvis du følte dette var ett angrep på deg og dine.


Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jada, planeten vår er - i likhet med Venus, Mars og Merkur - i all hovedsak en steiklump. En steinklump på mellom 10^24 og 10^25 kilogram, og selv ikke med alle verdens atomvåpen kan vi ødelegge den. Men hva så
Vis hele sitatet...
Poenget var simpelthen at Jorda har ingen agenda (Se Vidarlo), altså ikke noe mål den skal oppnå. Så å redde planeten er en setning uten mening.

Faktum er nemlig at jorda er nokså unik i vårt solsystem. Hele overflaten er full av liv. Og ikke bare kjedelig liv som kjemotrofe arkebakterier ved atlanterhavsvulkanene - jorda har komplekst liv! Intelligent liv! Globale økosystemerfor faen! Vår blå planet er fantastisk!
Vis hele sitatet...
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ingen har sagt at vi har kapasitet til å fysisk tilintetgjøre planeten, men vi kan altså kverke alt det som gjør den awesome
Vis hele sitatet...
Kjedelig liv?Awesome?Fantastisk?For hvem? Jorda? Jorda har ingen følelser.... Vi mennesker derimot.....


Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Så jo - planeten trenger faktisk hjelp. Den trenger at vi slutter å ta livet av den, og den trenger livreddende førstehjelp for å sikre det som er igjen.
Vis hele sitatet...
Men planeten er jo ikke døende! Menneskearten derimot......

Og ang sikre det som er igjen; Hva med ALT liv som var før oss? Er ikke det like viktig? Burde vi ikke da prøve å ta vare på alt og ikke bare mennesker? Eller tror du at siden DU er ett menneske så er mennesker spesielle?

Det er det vi mener når vi sier at vi ødelegger planeten; i verste fall kommer vi til å gjøre den ubeboelig for høyerestående livsformer.
Vis hele sitatet...
La meg sprekke den boblen mens jeg først er igang,
Høyerestående livsformer er ikke ett krav for universet eller jorden.
Vi mennesker er heller ikke høyt intelligente vesener, selv om vi er det mest intelligente vesenet på denne planeten.

Vi er semi-siviliserte dyr med caps og automatiske våpen (jepp, jeg siterte Carlin nok en gang)

Men tillat meg og komme med en ny vinkel med å semi-sitere en annen legende;
Vi mennesker liker å se på oss selv som høyt intelligente.
I vårt DNA er vi 2% forskjellig fra apekatter som vi stenger inn i bur, gjør eksperimenter på og behandler som ett villdyr.
Hva om noe utvikler seg her på jorda med 2% forskjellig fra oss igjen?
Hva om utenomjordiske vesener kom til jorda og hadde enda mer DNA forskjell i forhold til oss? (Altså smartere enn mennesker på samme måte som mennesker er smartere enn aper ) Er vi mennesker fremdeles like spesielle? Er vår eksistens fremdeles viktig?


Hele poenget mitt er simpelt; Vi vil alle leve!
Når man ser naturen blir ødelagt og økosystem kollapser så er det ikke vår fantastiske empati som gjør at vi vil redde den/det.
Det er vår biologiske kode om at uten natur å leve av så dør vi.
Og det er hva det handler om... dødsfrykt og overlevelse.



Jeg mener faktisk også at jeg vil leve lengst mulig, og jeg liker heller ikke at vi ødelegger alt som har hjulpet å holde oss i live, men som påpekt fra Random; Vi i lille Norge kan ikke gjøre stort.

La oss ta overbefolkning av verden som ett eksempel;
De siste 5-10 åra har barnefødsel i Norge gått nedover, men fremdeles øker verdensbefolkningen. Er dette Norge sin feil? Har vi gjort for lite for å bekjempe overbefolkning? Burde vi bare slutte å lage barn i det hele og det store her i Norge? Slik at nordmenn kan dø ut og vårt land kan bli tatt over av andre nasjonaliteter til det bedre for planeten?

Jeg tviler på at du og resten av Norges befolkning er villig til å begå masseselvmord for å løse overbefolkningen? Nettopp fordi man setter sitt eget liv høyere(/mer verdi) enn alt annet. Vær klar over at dette også innebærer meg...

Mennesker er ubetydelige og en ganske svak art, (les: biologisk tilpasset milijøet) men om vi faktisk vil "redde" planeten (mest mulig liv) så er det en stor ting vi alle kan gjøre: fjerne menneskearten totalt fra ligningen.

Vi utgjør tross alt bare 0.01% av alt liv på planeten..