View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Male gaze er noe totalt annet, så det var skivebom å blande inn. Men ja, det er jo en form for toksisk maskulinitet hvis menn blir forventet (av damer eller andre menn) å bruke vold. Det er jo nettopp det f eks du selv påpeker, at denne oppførselen er en rolleforventning, som de samtidig får kritikk for hvis de fyller. Er ikke det ganske toksisk? Må minne om at uttrykket toxic masculinity ikke henviser til maskulinitet som negativt, men til samfunnets skadelige forventninger til menn. De forventningene kan like gjerne være påført dem av kvinner, slik som er nevnt her.

Det er direkte ufint å benekte andres opplevelser slik overrasket hest gjør. At kvinner ikke opplever å stå foran en trussel i selskap med menn er jo selvsagt hinsides galt, men det er likevel en helt annen situasjon med helt andre forventninger.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Uttrykkene jeg nevnte var bare ment som en sarkastisk kommentar på at «alt» menn har for vane å gjøre, hvis vi skal kalle det en vane, blir feil. Avhengig av hvem du har med å gjøre så er det damned if you do, damned if you dont.

Og det siste avsnittet skjønner jeg ikke hva du mener med. Hvis man som par er ute og går og en trussel oppstår, så er det forventet at mannen løser det eller beskytter. Ikke prøv å påstå noe annet. Vi har ikke kommet lenger enn at vi skriver om endrede kjønnsroller, men i virkeligheten og i livet så herjer det fortsatt ganske tradisjonelle «regler».

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å delta i disse «sosiale spilleregler i disse dager» trådene lenger. Det blir bare skyttergraver. Og den som har lest flest bøker men kanskje vært minst ute i den virkelige verden vinner diskusjonen pga det fantastiske ordforrådet deres. Bla bla bla, benzo er bra