View Single Post
Vi kvinner ser en hel del sider ved menn som mange menn ikke ser, då det skulle bare mangle om det ikke gjaldt omvendt også. Bare så det et sagt. Det finnes helt sikkert kvinner som setter pris på denslags oppførsel, selv om det virker fjernt for meg.

Jeg tror imidlertid ikke det er så vanlig. Det blir hele tiden sagt mye om at kvinner egentlig vil ha noe som minner om en stereotyp steinaldermann, fordi biologi. Men hvem er det som vinner på kjønnsmarkedet? Det er ikke steinaldermennene. Det der evige biologi vs kultur - opplegget som stadig diskuteres her inne, virker bare ikke som det funker i praksis. Kultur vinner. Det blir for banalt å si at det er en slags hjernevasking, og egentlig er vi alle steinalderfolk.

Vi ER steinalderfolk biologisk sett. Men gener virker ikke isolert fra miljø. Menn, som testosteronbombene de er, er ikke genetisk disponert for vold, de er genetisk disponert for makt og status. De samme genene som gjør deg voldelig i et samfunn, gjør deg ikke-voldelig i et annet, hvis det er den adferden som belønnes med status. Og om kvinner er biologisk tiltrukket av alfamenn, så er det ikke steinalderalfamannen de er programmert til å like, det er hva nå enn som utgjør en alfahann i det samfunnet de lever i. I min, og de fleste norske kvinners, verden så er ikke det en fyr som slår ned folk på gata.

Men for all del, det finnes nok miljøer der det er idealet fortsatt.
Sist endret av *pi; 5. oktober 2021 kl. 21:08.