View Single Post
Jeg har 20 års erfraring med LAR. 10 år på metadon og 10 år på Subutex, med noen opphold innimellom. Min erfaring er at folk er veldig fornøyde de første årene. Etterhvert kommer bivirkningene sakte snikende. Det er veldig skadelige medisiner å stå på i lengden både fysisk og psykisk. Hører alle si at de skal trappe ut etterhvert. Problemet er at når du kommer til det punktet at du MÅ av er du så ødelagt at du ikke har sjans. Veldig få klarer å komme seg ut av LAR etter mange år med dette medisinhelvete. Jeg er en av få som kom meg av, men sliter med helsen enda pga denne dritten. Abstinensene varer i månedsvis. Av de jeg kjenner som har vært 10-15 år i Lar eller mer sliter 99 % med heftige bivirkninger og alt de ønsker er å gå av. Kjenner kanskje 1 eller 2 som har det greit etter så lang tid. Nesten ingen klarer å stå i jobb i lengden. Man blir utslitt, apatisk og følelsesløs. Sub, metadon og Buvidal er de verste opioidene/opiatene med henhold til bivirkninger. Hadde vært bedre for kroppen med heroin eller morfin faktisk. Fokuset til staten er ikke å hjelpe folk til rusfrihet lengre. Nå er det å være evig klient av hjelpeapparat og legemiddelindustri. Hvis du aldri har vært lengre opiatfri enn 2 uker vet du jo ikke enda hvor bra du kunne fått det. Du MÅ klare dette. Alternativet er bare elendighet. Når du først klarer det er det så jævlig verdt det.