View Single Post
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Mens det "spekuleres", så har allerede Zawahiri gitt sin velsignelse og har rådet Jolani å gjøre dette så lenge som tre måneder siden.
Vis hele sitatet...
"Rådet" er å ta i. Du kan lese hele Zawahiris uttalelse her. Det er de tre siste avsnittene som angår Nusrafronten. Men ja, Zawahiris uttalelse ble tolket av mange som å åpne for et brudd dersom Nusrafronten ville det, og i et senere lydopptak sluppet kun timer før Nusra kunngjorde bruddet, sa Zawahiri at Nusra burde bryte med AQ dersom det ville forbedre samholdet mellom gruppene som kjempet mot en felles syrisk fiende.

På grunn av nettopp dette, spekuleres det – og det spekuleres fordi det ikke er bekreftet – at å unnslippe terrorlisten var en del av motivasjonen for bruddet. En annen del av motivasjonen, var sannsynligvis å – som Zawahiri sa – forbedre samholdet mellom de forskjellige gruppene, da ikke alle ønsker å kjempe side om side med AQ.

Uansett er det tilfellet at Nusrafronten brøt med AQ fordi belastningen av å være tilknyttet dem ble for stor.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Høres flott ut. Bare synd det ikke spiller noe rolle for Tyrkia, Qatar og alle andre "viktige allierte i kampen mot terror" som allerede støtter alle former for halshuggende "frihetsforkjempere" i Syria.
Vis hele sitatet...
Det er det grunn til å tro at Tyrkia og Qatar, og ikke minst Saudi-Arabia, har gjort allerede før bruddet. Påstanden din var at også Vesten nå kan støtte Nusrafronten og at det blir vanskeligere for USA og Russland å samarbeide når det kommer til Nusra-spørsmålet. Dette er galt, på offisielle uttalelser å dømme.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Ellers, må du unnskylde mine "antagelser" …
Vis hele sitatet...
Den tilsynelatende minimalt ektefølte unnskyldningen er akseptert. For øvrig presiserte jeg i innlegg nummer 8, mitt første innlegg i nettopp denne tråden, at "nesten absolutt alle islamistiske terrorangrep er rettet mot andre muslimer og minoritetsgrupper i Midtøsten". Og vidarlo gjorde samme presiseringen i innlegget du åpnet din deltagelse i tråden med å sitere. Så "antagelsen" din er i aller beste fall basert i ren latskap.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Så klart har ikke Nusra noe støtte blant lokalbefolkningen.
Vis hele sitatet...
Det er ikke nødvendigvis så veldig selvsagt, men like fullt er det da tilfellet at det klaffer svært dårlig med AQs strategi, slik den er fastslått av dem selv, å opprette et emirat under disse omstendighetene. Ergo er påstanden din om at de er nærme å gjøre nettopp dette, av blant annet denne grunnen, lite troverdig.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
De eneste demonstrasjonene mot Nusra har vært i Maa'rat al-Numan, Assads hjemby.
Vis hele sitatet...
Nei.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Jeg forstår ikke helt poenget, egentlig.
Vis hele sitatet...
Joda. AQ er veldig svekket i forhold til hva de en gang var, og IS er på tilbakegang. Det er ikke et fornuftig alternativ å la dem være i fred militært, slik enkelte innbilte fredsduer tar til orde for. Jeg er enig i at den globale jihadistbevegelsen har sett en oppsving de siste tiårene, og dette er fortsatt er et problem som må tas ekstremt alvorlig, men militær motstand fungerer. Det må fortsatt gjøres et ideologisk arbeid som i stor grad har uteblitt, og som har blitt aktivt motarbeidet av den såkalte regressive venstresiden i samarbeid med ymse teokrater i fåreklær, men dette må komme i tillegg til militær motstand, ikke i stedet for den.